Nyheter

Fords rullande vindtunnel simulerar hastigheter på 200 mph

Vid utvecklingen av 2024 Mustang Dark Horse som börjar säljas i sommar med ett startpris på $60 865, drog Ford fördel av tillgången till en ny rullande vindtunnel som kan simulera hastigheter på upp till 200 mph.

Resultatet är att den spårfokuserade Mustangen har den mest downforce av alla tidigare Mustang utrustade med en 5,0-liters V-8, när den är utrustad med sitt tillgängliga Handling Package.

Den rullande vindtunneln kombinerar i huvudsak en traditionell vindtunnel med en rullande yta. Varje hjul får sin egen rem som fungerar precis som ett löpband. Som ett alternativ kan ett enda stort bälte användas.

Denna typ av inställning gör det möjligt för testfordonets hjul att rotera i realistiska hastigheter snarare än att förbli statisk, vilket enligt Ford gör det möjligt för ingenjörer att samla in mer exakta data för drag- och downforce. Detta är särskilt fallet när man testar aeroeffekterna av olika hjulmönster.

2024 Ford Mustang Dark Horse rullande vindtunneltestning

”Att testa medan hjulen och däcken rör sig är avgörande för att förbättra aerodynamiken för banfärdiga fordon som Mustang Dark Horse, som måste balansera både aerodynamiska motstånd och nedåtkraft”, säger John Toth, Fords North America Wind Tunnels Engineering Supervisor, i ett uttalande.

Sådana tester gynnar inte bara högpresterande fordon som kräver nedtryckskraft för att sedan hålla sig klistrade på vägytan. För vanliga fordon, särskilt elfordon, är lågt luftmotstånd avgörande för effektiviteten och därmed räckvidden.

Aeroakustik är också en annan viktig faktor som ingenjörerna tittar på, särskilt för elbilar. Idag undersöks ljudet som vinden gör när ett fordon kör längs motorvägen mycket mer under utvecklingen eftersom tystgående elmotorer har avslöjat problemet med irriterande vindbrus som tidigare dränktes av ett fordons förbränningsmotor och dess avgaser. systemet.

Se även  Bugatti Mistral toppfart, Rivian R2 förseningar: Bilnyheter Headlines

En annan fördel med att använda den rullande vägytan är att det möjliggör en hel del tester som tidigare krävde att fordon skulle köra ut på öppna vägar, att göras inne i labbet, vilket Ford sa hjälper till att spara kostnader och fordonsutvecklingstid.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button