Nyheter

Fords och GM EV-strategierna är solida, men Tesla kommer att förbli toppsäljare

Tesla kan vara på en nedåtgående bana i sin andel av den amerikanska elbilsmarknaden. Men även när 2027 års modell rullar runt kommer den amerikanska tillverkaren av exklusivt elbilar att ligga på topp, enligt den årliga Car Wars-studien som släpptes förra veckan från Bank of America.

Fords och GM:s strategier ”verkar båda relativt solida”, trots att de är väldigt olika varandra. GM och Stellantis i synnerhet, med sin ”utvecklande” EV-strategi, är redo att göra stora vinster i sin andel av elbilsmarknaden vid det laget, enligt rapporten som bedömer den relativa styrkan hos varje biltillverkares amerikanska fordonsproduktpipeline.

Studien, som kördes första gången 1991, tittar på en rad primära och sekundära källor, allt från industrikontakter och handelspublikationer till leveranskedjan och biltillverkarnas strategier för fordonsplattformar och planering kring produktcykler. Årets studie blickar framåt mot modellåren 2024 till 2027, som i allmänhet täcker kalenderåren 2023-2026.

Bank of America Car Wars studie 2023 – EV försäljningstillväxt

BoA förutspår att försäljningen av elbilar kommer att nå 11 % av den totala marknaden i år, 14 % under kalenderåret 2024, 21 % 2025 och 26 % 2026. Inom denna dynamik blir Teslas del av elbilsmarknaden mindre i en relativ mening även om den fortsätter att växa sig större jämfört med marknaden som helhet. Den hade 78 % av elbilsmarknaden 2018 och 62 % av den 2022, och BoA förutspår att andelen kommer att fortsätta att sjunka till cirka 18 % av den 2026. Men då kommer Tesla att stiga till nästan 5 % av totala amerikanska bilar försäljning.

Vad BoA benämner som ”EV-deltagare”, inklusive Tesla plus andra som Lucid, Fisker och Rivian, kommer att utgöra 7,5 % av USA:s bilförsäljning år 2026, med deras sammanlagda andel av elbilsmarknaden att sjunka till cirka 30 %. Under samma tid kommer så kallade etablerade biltillverkare att stiga från att knappt lägga upp till mer än 20 % av marknaden till mer än hälften av den 2026 – men ingen av dem i synnerhet kommer att överträffa Tesla. Den ser Stellantis som en av de största vinnarna i detta, från mindre än 1 % 2022 till 8 % 2026.

Se även  Aramco går med Geely och Renault för att utveckla ICE, e-bränslelösningar

Idag är det bästsäljande märket för elbilar Tesla och den mest sålda helelektriska modellen är Tesla Model Y. Inget annat kommer i närheten. Men inom några år kommer det sannolikt att förändras.

2023 Tesla Model Y - med tillstånd av Tesla, Inc.

2023 Tesla Model Y – med tillstånd av Tesla, Inc.

Med nya modellskyltar (inte nödvändigtvis försäljningsvolym) förväntar sig BoA att GM kommer att vända sig mest mot elbilar, där elbilar utgör två tredjedelar av företagets nya modellintroduktioner för 2024-2027. Under samma period kommer elbilar att utgöra bara 22 % av nymodellerna för Toyota och 24 % för Nissan. Båda dessa sistnämnda biltillverkare förväntas skryta med flest hybridmodeller under den perioden.

BoA noterar att strax under prognosperioden kommer antalet helelektriska namnskyltar av nya modeller att överstiga antalet för ICE-fordon. Det tyder på att ICE:s dominans är över, och hybrider kommer att ”krympa i relevans när ICE-fordon och elbilar närmar sig kostnadsparitet.”

”GM:s produktportfölj av elfordon verkar särskilt övertygande, med 22 EV-modeller som lanseras under vår prognosperiod, som börjar med Cadillac och expanderar över alla företagets varumärken”, noterades.

2024 Cadillac Lyriq

2024 Cadillac Lyriq

Elbilar är inte den enda delen av marknaden som växer snabbt. Marknaden för crossover-verktyg är mättad, och BoA föreslog att ännu fler lanseringar av nya modeller kommer att skapa en miljö för mer priskonkurrens under modellåren 2025-2027. Det totala antalet modeller på marknaden kommer också att stiga – till 416 modeller, upp från 284 2022.

”Till stor del drivs detta av OEMs ansträngningar att dra nytta av en spirande återhämtning i den amerikanska fordonscykeln med färska produkter, såväl som att utöka sina elbilar och lyxsortiment”, sa företaget.

Se även  Audi Q5 spionbilder, BMW 3.0 CSL-produktion: Bilnyheters rubriker

BofA påpekar också att produktavbokningar är allt mer sannolika, så planera inte helt för att biltillverkare ska skapa varje elbil eller crossover som de har föreslagit kan vara på väg.

”De kommande fyra+ åren kan bli några av de mest osäkra och flyktiga för produktstrategi någonsin,” sammanfattade det – med ett resultat som troligen återigen beror något på nästa presidentval.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button