Electric car

Ford Supervan 4.2 siktar på Pikes Peak med över 1 400 hk

Ford har gett sin elektriska Supervan en uppgradering för att ta sig an 2023 Pikes Peak International Hill Climb.

Blue Ovals brittiska division har en tradition av att förvandla Transit skåpbilar till heta Supervans. För den fjärde Supervan beslutade Ford att gå helt elektrisk. Projektet debuterade som Ford Pro Electric Supervan inför 2022 Goodwood Festival of Speed, varefter Ford tillkännagav planer på att ta sig an Pikes Peak. Men den var tvungen att göra Supervan redo för den utmaningen.

Omdöpt till Ford Supervan 4.2 (för den andra versionen av den fjärde skåpbilen), fick den modifierade skåpbilen en utvändig översyn för att rymma nya aerodynamiska hjälpmedel, vilket kompenserade för den tunnare luften vid Pikes Peak, där banan klättrar från 4 725 fot över havet till 14 115 fötter. Däremellan finns 156 varv som gör det viktigt att maximera nedkraften.

Ford Supervan 4.2

En stor bakspoiler i kolfiber och främre splitter är de mest märkbara förändringarna, som hjälper till att generera mer än 4 400 pund nedåtkraft vid 150 mph, enligt Ford. Supervan genomgick också en viktminskning, även om Ford inte säger hur mycket den slutliga produkten väger. Karossen, som är baserad på den europeiska marknaden E-Transit Custom, är också klädd i ett nytt liv för Pikes Peak.

Precis som med den ursprungliga konstruktionen vände sig Ford till det österrikiska rallyföretaget STARD för Supervan 4.2:s motorer. Antalet motorer reducerades faktiskt från fyra till tre, vilket sänkte effekten från tidigare 1 972 hk till cirka 1 400 hk. Fyrhjulsdriften behölls, med en motor som driver framhjulen och två motorer som driver bakhjulen. Detta beslöts vara den optimala installationen för Pikes Peak.

Se även  Omdesignad Maserati Granturismo bekräftad med V-6 i Modena, Trofeo-klasser

På Pikes Peak begränsar vissa kurvor mängden kraft som kan föras genom framhjulen, Mark Rushbrook, global chef Ford Performance Motorsports berättade för Motor Authority. Så den fjärde motorn skulle bara ha lagt till vikt och använt ytterligare energi för att generera kraft som inte kan användas konsekvent.

Ford Supervan 4.2

Ford Supervan 4.2

För att utnyttja all den kraften på väg in i de många kurvorna, är ett reviderat 600-kw regenerativt bromssystem ihopkopplat med kolkeramiska rotorer, som sitter bakom magnesiumsmidda hjul inlindade i Pirelli P Zero-däck.

Supervan 4.2 kommer att köras av nuvarande Pikes Peak-rekordhållaren Romain Dumas. Den franske föraren postade en fortfarande obesegrad tid på 7:57.148 2018 bakom ratten i Volkswagen ID.R-specialen. Supervan förväntas inte sätta ett nytt rekord, men det bör ändå spela en snabb tid.

2023 års Pikes Peak International Hill Climb är planerad till den 25 juni. Ford hävdar att dess historia med evenemanget går tillbaka till 1916, då en Model T klättrade 28:03.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button