Nyheter

Ford siktar på att fånga fler EV-nybörjare med treradig elektrisk SUV

Fords elektriska pickup F-150 Lightning har lyckats fånga en hög andel kunder som inte hade tänkt på ett elfordon tidigare, med nybörjare som elbilar utgör nästan 80 % av bokningsinnehavarna. Och som Fords vd Jim Farley underströk denna vecka i ett kvartalsvis finansiellt samtal, det finns utrymme att göra det igen inom en snar framtid med andra fordonstyper – som med en treradig elektrisk SUV.

”Många nya kunder köpte en Lightning som aldrig ägt en pickup förut,” sa Farley. ”Och vi tänker göra det med en treradig crossover och med ett gäng EV Pro-fordon, som vi tror kommer att vara en enorm tillväxt för oss.”

Ford kanske tittar på formfaktorn hos Ford Explorer, eller tidigare Ford Flex, kanske. En elektrisk version av den amerikanska familjens stöttepelare – inte att förväxla med den VW-baserade Ford Explorer EV för Europa som avslöjades i mars – kan hindra vissa befintliga ägare som redan har en Mach-E från att gå vidare till ett annat märke för något större och elektriskt .

Ford Explorer elektrisk crossover för Europa

”Vi fann också att kunderna är mycket lojala mot fulla EV-drivlinor när de väl kommer in, men de är inte varumärkeslojala för sitt första köp”, tillade Farley och noterade att över 60 % av kunderna är nya hos Ford. ”Vi ser att det andra elbilsköpet är mycket mer lojalt mot varumärket på dessa utvecklade elbilsmarknader.”

Farley betonade att sådana framtida modeller kommer att innebära en enorm tillväxt, men att tillväxten måste hanteras.

”Inom segmentet för små, medelstora elbilar kommer det att vara en mycket mättad marknad för elbilar med två rader”, sa Farley. ”Mot denna bakgrund för att säkerställa lönsam tillväxt vet vi att vi måste ha ett fräscht, övertygande erbjudande med rätt kostnadsstruktur – något vi fortsätter att förbättra med Mustang Mach-E.”

När vi ser framåt mot den treradiga noterade Farley också att Ford har minskat materialförteckningen för Mach-E med 5 000 dollar per fordon. Det är troligen en av faktorerna som möjliggjorde betydande prissänkningar för Mustang Mach-E-serien igen tidigare i veckan.

Ford har ännu inte avslöjat vilken av flera framtida elbilar som kommer att byggas vid dess kanadensiska fabrik i Oakville, Ontario, potentiellt med start 2025, men det är en möjlig tillverkningsplats för den treradiga SUV:n.

2022 Ford F-150 Lightning förproduktion

2022 Ford F-150 Lightning förproduktion

I Fords sista kvartalssamtal avslöjade Farley att framtida Ford elbilar kommer att ”radikalt förenklas”, med färre karossstilar och ”bara en handfull beställningsbara kombinationer.” Han betonade också att detta kommer att innebära bättre kvalitet och lägre tillverkningskostnader.

”Vi vill ha mycket skala per topphatt”, sa Farley i veckans samtal och antydde återigen att företaget siktar på att undvika nischmodeller. Ett sådant exempel på detta skulle vara karossmodellerna ”SUV-coupé” som vissa biltillverkare har introducerat på elbilsmarknaden.

En sådan elektrisk SUV skulle inte vara den första med tre rader. Den skulle behöva konkurrera med bland annat Kia EV9 och exklusiva Rivian R1S, Tesla Model X och Volvo EX90. Men om det kan komma ut före några andra marknadserbjudanden som ännu inte kommer – som Lightning gjorde – kanske Ford kan skapa en ny hit.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button