Nyheter

Ford Mustang II konceptbilar

När Mustang II kom för 1974 års modell, omarbetades trestångsskärmmärket till en romersk siffra II och hästen skulpterades om med huvudet mer upprätt och rakare svans. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Ytterligare en skiss som kombinerar en smalare version av haj-nosgrillen med dolda strålkastare.  Formen på sidoglaset har utvecklats till en form som är närmare vad som skulle rulla av löpande bandet 1973. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Ytterligare en skiss som kombinerar en smalare version av haj-nosgrillen med dolda strålkastare. Formen på sidoglaset har utvecklats till en form som är närmare vad som skulle rulla av löpande bandet 1973. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Den här skissen tar en mer radikal inställning till halvkombi-layouten på den kortare axelbasen.  (Bild med tillstånd av Ford Motor Company)

Den här skissen tar en mer radikal inställning till halvkombi-layouten på den kortare axelbasen. (Bild med tillstånd av Ford Motor Company)

Även denna modell byggdes på den större plattformen, men fronten ger den första antydan om hur produktionsbilen skulle se ut med höljda strålkastare separerade från grillen.  (Bild med tillstånd av Ford Motor Company)

Även denna modell byggdes på den större plattformen, men fronten ger den första antydan om hur produktionsbilen skulle se ut med höljda strålkastare separerade från grillen. (Bild med tillstånd av Ford Motor Company)

Denna tejpteckning visar den dramatiska storleksminskningen från 1973 års Mustang, och ett av de tidiga förslagen för 1974 års modell.  (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Denna tejpteckning visar den dramatiska storleksminskningen från 1973 års Mustang, och ett av de tidiga förslagen för 1974 års modell. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Denna modell tar den grundläggande profilen av Ghia halvkombi och lägger till ett framåtlutande

Denna modell tar den grundläggande profilen av Ghia halvkombi och lägger till ett framåtlutande ”haj-nos”-grill samtidigt som dolda strålkastare bibehålls. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

I början av 1971 togs beslutet att byta till en mindre, lättare plattform, men detta designförslag ansågs vara för konservativt och formellt för en Mustang.  (Med tillstånd av Ford Motor Company)

I början av 1971 togs beslutet att byta till en mindre, lättare plattform, men detta designförslag ansågs vara för konservativt och formellt för en Mustang. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Denna modell tog det konservativa designtemat ännu längre med en upprätt grill, fyrhjuliga strålkastare och inget av Mustangs roliga anda.  (Bild med tillstånd av Ford Motor Company)

Denna modell tog det konservativa designtemat ännu längre med en upprätt grill, fyrhjuliga strålkastare och inget av Mustangs roliga anda. (Bild med tillstånd av Ford Motor Company)

Detta hardtop-förslag vidareutvecklar temat från Ghias hardtop-design och ger en mer modern tolkning av den ursprungliga hardtopen från 1965.  (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Detta hardtop-förslag vidareutvecklar temat från Ghias hardtop-design och ger en mer modern tolkning av den ursprungliga hardtopen från 1965. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

En modell från november 1971 med en front som nästan är identisk med Mustang II från 1974.  Det sluttande bakre glaset i denna hardtop-design övergick så småningom till en mer upprätt design.  (Med tillstånd av Ford Motor Company)

En modell från november 1971 med en front som nästan är identisk med Mustang II från 1974. Det sluttande bakre glaset i denna hardtop-design övergick så småningom till en mer upprätt design. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

De primära skillnaderna mellan denna modell och produktionen av Mustang II är bakljusen och sidoskoporna, som så småningom skulle tappa bågen.  (Med tillstånd av Ford Motor Company)

De primära skillnaderna mellan denna modell och produktionen av Mustang II är bakljusen och sidoskoporna, som så småningom skulle tappa bågen. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Den grundläggande profilen för halvkombi Mustang II är färdigställd i denna tejpritning, även om de bakre fjärdedelsfönstren skulle utökas.  (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Den grundläggande profilen för halvkombi Mustang II är färdigställd i denna tejpritning, även om de bakre fjärdedelsfönstren skulle utökas. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Innan den offentliga introduktionen av 1974 års Mustang II visade Ford upp ett koncept med targatak som kallas Mustang Sportiva II.  Liksom 1963 års Mustang II-koncept, som byggdes från en modifierad prototyp av 1965 års produktionsmodell, härleddes Sportiva II från en förproduktionsmodell från 1974.  (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Innan den offentliga introduktionen av 1974 års Mustang II visade Ford upp ett koncept med targatak som kallas Mustang Sportiva II. Liksom 1963 års Mustang II-koncept, som byggdes från en modifierad prototyp av 1965 års produktionsmodell, härleddes Sportiva II från en förproduktionsmodell från 1974. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Hösten 1973 började den helt nya Mustang II säljas i hardtop och halvkombi karosser.  Ursprungligen endast tillgänglig med fyrcylindriga och V6-motorer, kom Mustang II lagom till den första stora ökningen av bensinpriserna och bidrog till att vända år av sjunkande försäljning och nådde nästan 300 000 enheter under sitt första modellår.  (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Hösten 1973 började den helt nya Mustang II säljas i hardtop och halvkombi karosser. Ursprungligen endast tillgänglig med fyrcylindriga och V6-motorer, kom Mustang II lagom till den första stora ökningen av bensinpriserna och bidrog till att vända år av sjunkande försäljning och nådde nästan 300 000 enheter under sitt första modellår. (Med tillstånd av Ford Motor Company)

Denna artikel, skriven av David P. Castro, publicerades ursprungligen på ClassicCars.com, en redaktionell partner till Motor Authority.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button