Reviews

Ford Mondeo (Mk1, 1993-2000) ikonrecension

Det var vid den här tiden förra året som den sista fjärde generationens Ford Mondeo någonsin rullade av produktionslinjen i Valencia, Spanien. Och medan Ford har gjort en slags efterföljare, är den femte generationens bil som bär namnet en annan sorts proposition, och en endast reserverad för den kinesiska marknaden.

Mondeon är då, vad alla i väst bör bekymra, död. Dra tillbaka klockan till mitten av nittiotalet, och en sådan utsikt skulle ha verkat otänkbar. Detta var en bil som Ford sålde nästan 130 000 av enbart i Storbritannien under sitt första tillverkningsår, vilket tog den till toppen av landets bästsäljarlista. Det var bilen som stod i spetsen för en vändning för en tillverkare som länge hade stagnerat, samtidigt som den bevisade att vanliga bilköpare inte behövde nöja sig med något nytt.

Det inspirerade till och med en av decenniets stora politiska slagord: Mondeo man. Detta användes som en samling för den typ av hemägande, egentillverkade typer som Labourpartiet behövde för att vinna tillbaka för att avsätta de konservativa i det allmänna valet 1997. Ironiskt nog, men i talet som födde termen var det Sierra som Labourledaren Tony Blair nämnde, inte Mondeo.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Detta leder oss prydligt till Mondeos närmaste föregångare, som i början av nittiotalet kändes ganska lång i tanden. Sierras drastiska visuella översyn i mitten av livet kan ha inneburit att den såg väldigt annorlunda ut än den ursprungliga versionen, men det gick inte att dölja hur gammal modellen hade blivit. Det var en av få bilar som drog ner Ford. För märkets image och dess skull räckte det inte för att Mondeo skulle vara bättre än Sierra; den var tvungen att blåsa upp den åldrande bilen ur vattnet. Och tack och lov för den blå ovalen gjorde den det.

Borta var den längsgående motorlayouten och den aktiva bakaxeln, ersatt med en mer prydligt packad tvärgående motor som driver framhjulen, med en oberoende fjädringsuppsättning i andra änden. Interiören var en radikal avvikelse från Sierras, och även om den ser lite trist ut idag, var den på den tiden betydligt mer modern och plysch än folk var vana vid. Det första Auto Express-vägtestet av Mondeo noterade faktiskt att det var ”svårt att säga att detta är en Ford” bakom ratten.

Det låg en stor tonvikt på att tillhandahålla praktiska små detaljer i hela Mondeos kabin, vilket är mycket tydligt så fort vi börjar rota runt 1994 års GLX-version vi provar idag. Höjdpunkter inkluderar myntfack och en pennhållare på mittkonsolen, och locket på den centrala cubbyen, som blir en dubbel mugghållare för passagerare i baksätet när den öppnas. Standardutrustningen i denna GLX kommer att ha verkat generös nog vid den tiden, med anmärkningsvärda egenskaper som främre elektriska fönster, elektriska speglar och ABS, om än endast för framhjulen.

Ledare för ingenjörsteamet var framlidne Richard Parry-Jones, en legend inom motorbranschen. Som Fords tekniska chef spelade Parry-Jones en avgörande roll i flera andra ikoniska Fords under årtiondet, inklusive Puma och Focus. Hans geni skiner fortfarande igenom alla dessa år senare när du tar Mondeo för en biltur.

Den är anmärkningsvärt raffinerad för sin ålder, med kabinen som håller dig snyggt avskild från omvärlden. Det verkar vara ett enkelt utrymme när man hoppar rakt ut ur en skärmfylld modern bil, men allt känns solidt, kontrollernas layout är nästan tillräckligt perfekt och billigare bitar av trim saknas i stort sett.

Medan motorn är ganska jämn, blir saker lite bullriga om du vill göra snabba framsteg. Framdrivningen kommer med tillstånd av en 1,8-liters, 16-ventils ’Zetec’-motor, ett namn som vi fick av en slump; ursprungligen kallades dessa enheter ”Zeta”, ett varumärke som ägs av Lancia, vilket ledde till ett namnbyte. En effekt på 118bhp är inte så illa för eran, och inte heller 10,5-sekunders 0-62mph-tiden, men för att uppnå båda dessa siffror måste du arbeta den fyrcylindriga motorn ganska hårt.

I den här formen känns bilen mer i sitt element vid motorvägsmarschhastigheter, och njuter av den behagliga åkturen från den välbedömda dämpningen och den allmänna känslan av lugn som upplevs när man inte behöver vrida halsen på sin blygsamt drivna motor. De som är intresserade av prestanda är bättre betjänta av en av de V6-drivna modellerna, särskilt de sportiga ST24 och ST200 som kom efter ansiktslyftet.

Därmed inte sagt att denna LX inte imponerar när den kastas runt lite. Ja, det är en del lutning vid särskilt hård kurvtagning, men den faller inte precis på dörrhandtagen heller. Styrningen är inte jättesnabb, men servoassistansen har en fin tyngd, och upplägget ger hyfsat mycket feedback från vägbanan. Det är glädjande att även i denna mindre kryddiga form är Mondeo fortfarande en bra förarbil.

Pricken över i:et är växlingen från den femväxlade manuella växellådan. Varje utväxling går in prydligt och exakt, och även kopplingen känns perfekt. Det enda som åldrar Mondeo är dock bromsarna, som inte är särskilt starka.

Att parkera upp och undersöka exteriören blir den ursprungliga Mondeo betydligt mindre anmärkningsvärd. Det är verkligen inte fult, och i själva verket är dess proportioner helt rätt. Det saknar bara någon form av designkänsla. Det är inte konstigt att Ford förstärkte saker och ting avsevärt för Mk1:s halvtidsuppfräschning, med en ny grill, större, mer rundade strålkastare och en mer kurvig bakdel med omdesignade kluster. Det är en mycket snyggare bil, speciellt BTCC-racingversionerna med den berömda ”Rapid Fit”-färgen.

Mondeos fart fortsatte fram till den utmärkta Mk2 som kom 2000 och ersattes 2006 av Mk3, som till och med hade ett framträdande som James Bonds tjänstebil i Casino Royale. Tyvärr för Mondeo, året då filmen och bilen släpptes, lanserade Nissan Qashqai (som vi kommer att ta upp i en Icon Drive snart).

Det räknades inte om Daniel Craig en gång körde en på duken, och det spelade inte någon roll hur bra Mk3 och dess Mk4-ersättare var, Qashqai hade öppnat en burk med maskar som så småningom skulle betyda slutet på bilar som Mondeo . Köpare vände sig till den växande kompakta SUV-genren i massor, och de som fortfarande var intresserade av något Mondeo-format hänfördes alltmer av premiumalternativ som BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Mondeo gick från sexsiffrig försäljning i Storbritannien till bara 2 400 enheter år 2020.

Döden av Mondeo som vi kände den verkade då oundviklig under en tid. Det kom inte som en överraskning när Ford äntligen drog ur kontakten. Men det kom med en ganska stor sorg av sorg.

Vad vi sa då

”Vi har kört Ford Mondeo och den är utmärkt. Vår första körning avslöjar att den är bland de bästa familjebilarna på marknaden. Sammantaget kunde vi inte hitta några riktiga svagheter. Utbudet av halvkombi-, sedan- och herrgårdsmodeller måste vara precis vad Ford-återförsäljarna har väntat på för att vinna tillbaka försäljningen som förlorats av den åldrade Sierra.”

Intresserad av att köpa en?

Det är långt över 20 år sedan produktionen av Mk1 Mondeo upphörde, och tiden har inte varit snäll mot de överlevande, eftersom få finns kvar. Modeller som är mer självklara val för konservering – som ST24 och ST200 – tenderar att säljas till en rejäl premie, men du kan hitta ett fynd.

Om du hittar något mindre exotiskt, som vår GLX-testbil, kan det visa sig vara en modern klassiker till förmånliga priser, som kostar så lite som £1 500. Tänk bara på att om du bara letar efter föransiktslyftande bilar kanske du väntar ett tag, eftersom det finns mycket fler exempel efter uppdatering.

Oavsett vilket du väljer, håll ett öga efter rost. Det är värt att kolla hela bilen ordentligt, men trösklarna och bakvingarna kan vara extra besvärliga. Kopplingens kondition är också viktigt, eftersom att byta den är ett arbetskrävande (läs dyrt) jobb.

Motorerna är i allmänhet ganska robusta om de servas på rätt sätt, vilket inkluderar ett kamremsbyte (där sådana finns, vissa modeller använder kamkedjor) vid 60 000 miles.

Modell: Ford Mondeo Mk1
Tillverkade år: 1993-2000
Pris då: £13 000
Pris nu: £1 500
Motor: 1,8-liters 4cyl bensin, 118 hk
Toppfart: 121 mph
0-62 mph: 10,5 sekunder
Se även  Ford patenterar eluttag i takreling

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button