Nyheter

Ford Maverick och Escape hybrider återkallade för motorfel

Ford återkallar 125 322 nyare hybrid- och plug-in-hybridmodeller på grund av risken för motorfel som kan orsaka motorbränder. Det är en utökning av en återkallelse från förra juli som nu inkluderar 2023-modeller. Ford utfärdade en order om slutförsäljning till återförsäljare av nya fordon i lager i återkallelsepopulationen.

Den utökade återkallelsen påverkar 2020-2023 Ford Escape och 2022-2023 Ford Maverick-modeller, såväl som 2021-2023 Lincoln Corsair Grand Touring-modeller, utrustade med 2,5-liters inline-4-motorer som en del av en hybriddrivlina, med eller utan plugg . Escape finns som hybrid eller laddhybrid, Maverick finns som hybrid utan plugg och Corsair Grand Touring är en plug-in hybrid. Icke-hybriddrivlinor finns också tillgängliga på alla tre fordonen.

2023 Lincoln Corsair

Enligt återkallelsedokument som publicerats av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), kan motorer i de drabbade fordonen misslyckas, och motorolja eller bränsleånga kan samlas nära antändningskällor, vilket kan utlösa en brand. Ett motorfel som involverar ett brott mot motorblocket eller oljetråget kan resultera i att ägare fortfarande kan köra sina fordon på grund av hybridsystemet, vilket gör att olja eller bränsleånga kan samlas utan att föraren märker det, sa NHTSA.

Ford varnar förarna att lyssna efter höga och ovanliga motorljud, som klingande metall-mot-metall. Det kan också förekomma rök eller en märkbar förlust av motorns vridmoment. Om någon av dessa saker inträffar, råder Ford förare att säkert parkera och stänga av motorn så snabbt som möjligt.

Ford uppskattar att endast 1 % av de återkallade fordonen upplever denna typ av motorfel, men erkände ytterligare tre fall av brand eller rök under motorhuven utöver de 23 globala fall som tidigare rapporterats.

Ford har också visat upp användningen av över-the-air-lösningar för återkallelser med sin Mach-E EV – även om det verkar som att korrigeringen för detta problem kommer att innebära en fysisk fix.

Under den ursprungliga återkallelsen från 2022 uppmanades ägare att ta sina fordon till återförsäljarservicecenter där tekniker borrade extra hål i skölden under motorn och modifierade aktiva gallerluckor. En ny lösning håller på att utvecklas, men Ford räknar inte med att den ska vara klar förrän under tredje kvartalet 2023.

Denna återkallelse har ingenting att göra med det elektriska framdrivningssystemet i dessa hybrider – till skillnad från den lilla återkallelsen av F-150 Lightnings tidigare i år på grund av ett batteriproblem. Det åtgärdade leverantören och produktionen startade om i mars.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button