Nyheter

Ford F-150 Lightning får prissänkning, kostar nu 51 990 $

Ford tillkännagav på måndagen kraftiga prissänkningar för sin F-150 Lightning-serie.

Nedskärningarna kommer efter fyra prishöjningar i rad och ser att den elektriska lastbilen nu kostar från 51 990 $. Det är en minskning med 9 979 $ från den senaste prishöjningen, men fortfarande en ökning med 10 321 $ från när F-150 Lightning sattes i produktion i april 2022.

Startpriset är för F-150 Lightning Pro, versionen designad för kommersiellt bruk. För detaljhandelskunder kommer Pro exklusivt med Standard Range-batteriet med en beräknad räckvidd på 240 miles. Pro:n är dock slutsåld till detaljhandelskunder under resten av 2023 års modell, säger en talesman för Ford till Motor Authority.

Det innebär att detaljhandelskunder måste uppgradera till F-150 Lightning XLT. Det är nu prissatt från $56,990, ned $9,479 från tidigare, när den är utrustad med 240-mil Standard Range-batteri. Ett 320-mil Extended Range-batteri är tillgängligt för en extra $15 000, vilket ger startpriset upp till $71,990. Det är en prissänkning på $8 879 från före dagens tillkännagivande.

Längre upp börjar Lariat med Standard Range-batteriet på $71,990 och Lariat Extended Range är $79,490, ned $6,979 respektive $8,479. Platinum-toppen börjar nu på $93 990, vilket är en minskning med $6 079 från tidigare.

Alla siffror inkluderar en destinationsavgift på 1 995 USD, och de flesta Lightning-modeller är berättigade till 7 500 USD i potentiella skattelättnader enligt Inflation Reduction Act, enligt Ford.

Talesmannen sa att den nya prissättningen träder i kraft omedelbart för lastbilar som levereras från och med idag. Det betyder att alla som redan har lagt en beställning och fortfarande väntar på sin lastbil kommer att få det nya priset.

Se även  Mercedes EQB och Vision EQXX recensioner, polisens F-150 Lightning, USA-tillverkat ID.4, EV-skatteavdrag: The Week in Reverse

Ford sa att de kunde göra de senaste prissänkningarna på grund av förbättrade stordriftsfördelar vid lastbilens Rouge-fabrik i Dearborn, Michigan. Fabriken är för närvarande stängd eftersom Ford gör några sista uppgraderingar. När den öppnar igen kommer den att ha en målinriktad årlig körhastighet på 150 000 lastbilar från och med hösten.

De senaste nedskärningarna beror också på förbättrade batteriråmaterialkostnader, sa Ford.

”Kort efter lanseringen av F-150 Lightning drev snabbt stigande materialkostnader, leveransbegränsningar och andra faktorer upp kostnaden för elbilen för Ford och våra kunder”, sa Marin Gjaja, kundchef för Ford Model E, i ett uttalande . ”Vi har fortsatt att arbeta i bakgrunden för att förbättra tillgängligheten och överkomliga priserna för att hjälpa till att sänka priserna för våra kunder och förkorta väntetiderna för deras nya F-150 Lightning.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button