Nyheter

Ford E-Tourneo Courier visar hur mångsidiga små elbilar kan vara

Ford presenterade på måndagen en mångsidig liten elbil som inte kommer att ta sig till USA, men som kan vara en mall för framgång i Amerika.

Ford E-Tourneo Courier är en liten skåpbil som liknar (men ännu mindre än) Transit Connect som nyligen drogs tillbaka från denna marknad, men med en helelektrisk drivlina. Det är planerat att börja säljas i Europa i slutet av 2024.

Detta är den andra generationen av en liten skåpbil Ford som ursprungligen lanserades 2014 (och ibland känd som Transit Courier), men den första som finns tillgänglig som elbil. Det kommer fortfarande att finnas bensinversioner (som kommer att säljas lite tidigare), men det här är den sortens fordon som kan vara den mest meningsfulla som elbil. E-Tourneo Couriers elmotor på 134 hk erbjuder lite mer kraft än 1,0-liters turbo-3-bensinmotorn, med vad som sannolikt kommer att bli mjukare framdrivning och bättre köregenskaper.

Ford E-Tourneo Courier elektrisk skåpbil för Europa

Fords pressmaterial kallar femsitsiga E-Tourneo Courier ett ”multiaktivitetsfordon”, och den har SUV-liknande stil för att framstå som mer robust än en traditionell skåpbil. Med en längd på cirka 164 tum är det ett mycket litet fordon enligt amerikanska standarder, men det kan vara en ganska rival till modeller som Kia Soul eller Hyundai Kona – två andra fordon som lutar sig mycket mot SUV-stilar – med skjutbara bakdörrar och en användbar frunk.

Ford lämnade inga batterispecifikationer eller räckviddsuppskattningar, men noterade att 11-kw AC-laddning och 100-kw DC-snabbladdning kommer att vara tillgängliga, vilket möjliggör en 10-100% laddning på 5,7 timmar och en 10-80% laddning i under 35 minuter, respektive.

Förutom E-Tourneo Courier säljer Ford en ny, mindre Explorer i Europa som är baserad på Volkswagen ID.4. Dessa mindre, praktiskt inriktade modeller visar hur biltillverkare måste vara lite mer uppfinningsrika med elbilar som är bundna till USA.

Istället går Ford stort med elbilar för USA – med F-150 Lightning och en treradig elektrisk SUV på väg. Strategin speglar Fords lastbilstunga inställning till sina bensinfordon, och visar inga tecken på att ge upp. Också kommande är Project T3, beräknat 2025, som VD Jim Farley har retat som ”Millennium Falcon of trucks.”

Under tiden har Ford Mustang Mach-E också blivit mer prisvärd, men i vissa ögon är den bara inte lika praktisk som ett fordon som de Ford har presenterat för Europa.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button