Nyheter

Fisker planerar att ta med utbytbara batterier till Ocean EV år 2024

Fisker Oceans elektriska SUV kommer att få utbytbara batterier från start Ample år 2024, meddelade Fisker på tisdagen. Men partnerskapet kommer initialt att rikta in sig på flottor.

”Med dagens tillkännagivande kan förare nu se fram emot en kombination av prisbelönt design och överkomliga priser i Fisker Ocean”, heter det i en företagsrelease, ”driven av den senaste batteriteknologin, aldrig oroa sig för räckvidd eller laddningsångest.”

Kalifornien-baserade Ample hoppas på att lyckas där många har misslyckats genom att implementera storskaligt batteribyte av elbilar. Amples spin på idén är en enda modulär batteridesign som startupen planerar att anpassa till olika fordon. Ample har tidigare sagt att dess stationer kan slutföra ett batteribyte på 10 minuter.

Gott om batterimoduler

Ample presenterade den modulära batteriarkitekturen och batteribytestationerna 2021, efter vad startupen sa var sju års utveckling. Ample har hittills testat sin batteribyteteknik på Nissan Leafs i San Francisco, men det är ännu inte att se hur tekniken kommer att fungera med ett vätskekylt fordon som Oceanen. Flottans kunder får veta först.

”Den första målkunden för Fiskers Ample-drivna elbilar kommer att vara vagnparksoperatörer som funderar på att gå över till elektrisk mobilitet utan ekonomiska eller driftsmässiga kompromisser”, står det i releasen. Det nämndes inget om huruvida batteribyte skulle expandera till detaljhandelskunder, eller om prissättning för flottkunder, med Fisker som bara sa att det skulle dela intäkter från batteribyte med Ample.

Produktionen av Ocean startade i Österrike i november, men kontraktstillverkaren Magna har inte fått upp farten än. Fisker har redan slagit versioner av Model Y i räckvidd, med en 440-mils rating i Europa på den mildare WLTP-testcykeln. The Ocean har ännu inte betygsatts för USA

Batteribyte sågs en gång som en helig gral för elbilsteknik, men att implementera det har visat sig vara svårt. Tesla försökte byta batteri för nästan 10 år sedan – och startade en plan med påståendet att dess Model S-paket kunde bytas ut på cirka 90 sekunder. Efter att ha fått en station igång skrotade den planen.

Den kinesiska biltillverkaren Nio har rönt viss framgång genom att bygga upp ett nätverk av bytesstationer på sin hemmamarknad, med planer på att expandera till Europa samtidigt som försäljningen börjar där. Batterileverantör. CATL avslöjade en batteribyteslösning i Kina i början av förra året och rullade ut den kort därefter.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button