Nyheter

Fisker pekar på leverantörer i långsam produktionsramp av Ocean EV

Fisker pekar på leverantörsproblem som orsaken bakom en långsam produktionsupptrappning av sin elektriska SUV Ocean.

Företaget rapporterade på fredagen att bara 1 022 oceaner producerades under andra kvartalet vid entreprenören Magnas anläggning i Österrike. Detta inkluderade en blandning av kundbilar och fordon avsedda för ”marknadsförings- och ingenjörsändamål”, heter det i ett pressmeddelande från Fisker.

Hastigheten i havets uppskjutning har varit långsam. Produktionen startade i tid i november 2022, men leveranserna startade först sex månader senare. De första bilarna gick till Europa; USA-leveranserna skulle börja den 19 juni.

Fisker Ocean

I releasen som tillkännager den totala produktionen för andra kvartalet, sa Fisker att vissa leverantörer ”hade utmaningar med att rampa upp till målnivåer för andra kvartalet, eftersom de inte fick komponenter från underleverantörer i tid.”

”Företaget är fokuserat på att arbeta med alla leverantörer för att rampa till de erforderliga volymerna”, står det i releasen. ”Fisker överträffade sin målsatta monteringshastighet på 80 enheter per dag och förväntar sig att tillverkade fordon kommer att överstiga 1 400 i början av juli.”

Biltillverkaren sa också att den skulle investera i ytterligare batterikapacitet, vilket stöder ”högre volymer än vad som ursprungligen förväntades nästa år.” Fisker har också retat tanken på utbytbara batterier men har ännu inte gått in på detaljer.

2023 Fisker Ocean förproduktion vid Magna Steyr-fabriken i Graz, Österrike

2023 Fisker Ocean förproduktion vid Magna Steyr-fabriken i Graz, Österrike

Nyheten följer utseendet på vad som verkar vara mer detaljerade renderingar av Fiskers Project Ronin elektriska sportbil. Återgivningarna dök upp på en Fisker-entusiasts Instagramsida, men inte på företagets officiella sida. Projekt Ronin tillkännagavs 2022, inriktat på en lansering 2024.

I maj sänkte företaget dramatiskt sina volymförväntningar för 2023 och försenade Pear EV-uppföljningsmodellen – även om den retade en terrängversion av Oceanen.

Se även  USA:s mål på 50 % elbilar till 2030 "mycket svårt"

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button