Electric car

Fisker Oceans leveranser startar i Europa – sex månader in i produktionen

Fisker Inc. förra veckan avslöjade att de hade levererat sin första Ocean elektriska SUV till en kund – nästan sex månader efter att kontraktstillverkaren Magna startade produktionen av modellen i Österrike.

Den första leveransen, av en Ocean One-lanseringsupplaga, deltog personligen av ordförande och VD Henrik Fisker, till en kund i Danmark, sa Fisker. Den överlämnandet skedde på en Fisker-anläggning i Köpenhamn. Sedan på måndagen bekräftade Fisker den första tyska ”fordonsregistreringen” vid öppnandet av sina anläggningar i München.

Henrik Fisker med första Oceanleverans i Köpenhamn

Fisker har sagt att förseningen har berott på fordonshomologeringsprocessen, med fullständig amerikansk certifiering som ännu inte kommer, även om en färsk Bloomberg-rapport hävdar att EV-starten står inför en rad mjukvarurelaterade bakslag. Fisker utvecklade Oceanen inom en snabbare tvåårsperiod.

Alla Ocean One lanseringsversioner och toppversioner med Extreme spec börjar på $68 999, accelererar till 60 mph på 3,6 sekunder, erbjuder en innovativ roterande infotainmentskärm och levererar en WLTP-räckvidd på 440 miles, vilket Fisker säger är den högsta körningen. utbud av alla batteridrivna SUV som någonsin erbjudits i Europa.

Det kommer från ett 113-kwh batteripaket—40 % mer batterikapacitet än en Tesla Model Y Long Range—så Oceanen gör ännu inte några höga krav på EV-effektivitet.

Fisker Ocean

Fisker Ocean

Fisker Ocean

Fisker Ocean

Fisker Ocean

Fisker Ocean

Fisker gjorde ett potentiellt spelförändrande tillkännagivande för segmentet med planer på att använda utbytbara batterier från amerikanska startupen Ample 2024. Det partnerskapet kommer att inriktas på användning av flottan, åtminstone initialt, men det kan ge Fisker ett inträde på en marknad som de flesta elbilstillverkare , förutom Kinas Nio, har inte lyckats se arbete i stor skala.

Se även  Acura startar en ny GTP-era med 2023 Daytona 24 Hours-vinst

Företaget har bett om $5 000 per fordon för att stärka förbeställningar, och Henrik Fisker har noterat att många kunder gjorde detta utan att någonsin se en Ocean personligen, än mindre att ta en provkörning.

Fisker har också diskuterat ett flexibelt leasingprogram för havet – på bara 379 USD i månaden plus en aktiveringsavgift på 2 999 USD, utan påföljder. Fisker har inte klarlagt om man har för avsikt att utnyttja US Commercial Vehicle Credit för att subventionera sina elbilar.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button