Electric car

Fisker Ocean off-roader bugar när 2023-målet sänks, Päron försenat

Fisker avslöjade på tisdagen ett nytt ”hard core” terrängpaket för den elektriska SUV:n Ocean – samma dag som företaget också avslöjade några realiteter som inkluderade lägre förväntade produktionssiffror för Ocean i år, såväl som en försening av dess Pear EV .

Terrängversionen, kallad Force E och tillgänglig från och med fjärde kvartalet 2023, är ett paket som fortfarande är under utveckling av Fiskers Magic Works-division i England. Det ”kommer att flytta Oceanen till ett nytt marknadssegment, med få direkta elbilskonkurrenter till sin prisnivå”, enligt Fisker.

Med 33-tums all-terrain-däck på 20-tums förstärkta hjul, specialiserade dämpare, strukturellt monterade glidplattor och en underredsplatta av titan i full längd som skyddar batteriet, är den redo för äkta terrängkörning.

Den kan appliceras på Oceans med dubbla motorer efter köp, och ett extra paket för interiören kommer att ge gummigolvbeläggningar och fler grepphandtag och fästen. En takkorg erbjuds också.

Fisker Ocean Force E

Versionen kan ha fungerat som en distraktion från en finansiell uppdatering för första kvartalet som också kom ut på tisdagen som dramatiskt sänkte produktionsprognosen för 2023 och rapporterade att den försenar sin andra produkt, Pear EV, till 2025.

I uppdateringen rapporterade Fisker ett produktionsmål för kalenderåret 2023 på 32 000-36 000 fordon, ned från de 50 000 som enligt kontraktsmonteringspartnern Magna kunde leverera 2023.

Enligt Fisker är det resultatet av en längre än väntat homologering (processen att få godkännanden från tillsynsmyndigheter), såväl som leveranskedjan och produktionsrampen. Som sagt, det bekräftade att det förväntar sig att starta leveranser i USA i juni, med US EPA-testning slutförd för Ocean Extreme och EPA- och CARB-godkännanden som ska ske senare i maj.

Toppversioner av Ocean har uppnått en räckvidd på 440 mil på den europeiska WLTP-cykeln, med sitt batteripaket på 113 kWh. Amerikanska EPA:s klassificeringar kommer sannolikt att vara betydligt lägre, även om Fisker har lovat en oöverträffad nivå av batteriinnovation här med utbytbara batterier i en version av Oceanen som börjar nästa år.

Hittills säger Fisker att det nu har byggt 55 fordon – kombinerade teknik-, marknadsförings- och kundfordon – av vilka några har påbörjat leveranser i Danmark och Tyskland.

”Tillverkningen kommer att öka nästa vecka och europeiska leveranser förväntas ta fart strax efter”, rapporterade det, och summerade också att man räknar med att tillverka 1 400 till 1 700 kundfordon i slutet av juni ”förutsatt att alla partners levererar.”

Fisker PÄRON rendering

Fisker PÄRON rendering

Fisker försenade också sin Pear EV, med leveransmålet flyttat till 2025 (från 2024) på ​​grund av en process för att slutföra batteripartners. Den rapporterade också att, som en del av utvecklingsprocessen för Pear, som ska produceras av kontraktstillverkaren Foxconn, har den minskat antalet delar med 25 % med en process som kallas ”stål + +.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button