Nyheter

FIA avslöjar ESV-regler för elracingplattformar på ingångsnivå

FIA släppte på fredagen de första tekniska föreskrifterna för en ny elracingklass.

Den nya klassen, som kallas Electric Sport Vehicle (ESV), är den första sanktionerade av FIA för elektriska racerbilar som härrör från landsvägsbilar. Den är avsedd att fungera som en instegsklass för elracing på nationell och regional nivå, samt göra det möjligt för tillverkare att erbjuda nyckelfärdiga elektriska racerbilar, enligt ett pressmeddelande från FIA.

Med utgångspunkt från grupp N-kategorin för förbränningsbilar kommer ESV endast att tillåta minimala modifieringar från väggående produktionsmodeller. Det är öppet för ”stora touring-bilar och fyradörrars, coupéformade sportsedaner”, med en gräns för chassihöjd på 57,4 tum. Det skulle utesluta de många elektriska crossovers som för närvarande finns på marknaden. En standard amerikansk Hyundai Ioniq 5, till exempel, är 63,0 tum lång.

FIA Electric Sport Vehicle klass

Som en produktionsbaserad klass kommer tillverkarna att behöva bygga ett visst antal vägbilar för att homologera EV-modeller för ESV. Till en början kommer kravet att vara 300 enheter under den första 24-månadersperioden från homologeringen.

ESV är öppet för bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna fordon, med en minsta effekt på 410 hk. Karossen måste förbli i stort sett oförändrad, men reglerna tillåter skärmflaks för att rymma bredare däck och ytterligare kylkanaler. Vissa komponenter, inklusive dörrar, bakluckor, spoilers och diffusorer, kan ersättas med lättare versioner som bibehåller lagerformen.

För att hjälpa arrangörer att gruppera bilar konkurrenskraftigt kommer FIA också att tillämpa sin Performance Factor-metod från racing i backe, vilket skapar ett värde baserat på faktorer som vikt, kraft och aerodynamisk prestanda. Det finns också en tillåtelse för team att se energiförbrukning i realtid genom inbyggda dataloggrar.

Medan FIA har stöttat Formel E ensitsig serie och en elektrisk rallycrosskategori, är detta organisationens första samlade insats för att backa upp en produktionsbaserad elektrisk racingklass för asfaltsbanor.

FIA erbjöd tidigare stöd till Electric GT-serien, som syftade till att använda modifierade Tesla Model S racerbilar (utan uppenbart stöd från Tesla). Den tillkännagav också en elektrisk kategori 2021, som lovade prestanda liknande nuvarande GT3-bilar, men ingen av ansträngningarna förverkligades.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button