Nyheter

Ferrari tar Le Mans historiska 24 timmars seger 2023

Ferrari och dess nr. 51 499P LMH övervann sista minuten gremlins för att ta seger på söndagen vid 24 Hours of Le Mans, som fungerade som omgång fyra av 2023 World Endurance Championship.

I slutprotokollet, nr. 51-bilen, styrd av Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi och James Calado, var bekvämt i ledningen men kunde inte starta om efter sitt sista depåstopp.

Avgörande sekunder gick medan Pier Guidi försökte starta om bilen, vilket tillät det andraplacerade nr. 8 Toyota GR010 Hybrid LMH från Brendon Hartley, Ryō Hirakawa och Sébastien Buemi för att stänga in. Men efter nästan en minuts försök var han framgångsrik och kunde sedan rulla vidare till segern och därmed nå Ferraris 10:e totalseger i Le Mans och den första sedan 1965.

Nejet. 8 Toyota slutade tvåa, 81 sekunder efter. Medan tredjeplatsen gick till no. 2 Cadillac V-Series.R LMDh av Earl Bamber, Alex Lynn och Richard Westbrook, som avslutade ett varv bakom.

2023 24 Hours of Le Mans

Ferrari var tidigt det dominerande laget. Det är nej. 50 499P gjorde anspråk på stolpe och förenades framtill på gallret av nr. 51 bil. Nejet. 50-bil, körd av Antonio Fuoco, Miguel Molina och Nicklas Nielsen, var i strid under stora delar av loppet men reparationer under natten för att ersätta en skadad kylare tappade bilen flera ställen. Efter en imponerande kamp upp ordningen, no. 50 bilar passerade den rutiga flaggan femma, bakom nr. 4 V-Series.R LMDh av Sébastien Bourdais, Renger van der Zande och Scott Dixon.

Porsche hade ett svårt lopp. Det är nej. 6 963 LMDh kraschade tidigt med Kevin Estre bakom ratten och drabbades sedan av ytterligare tidsförlust på grund av ett batteriproblem. Systern nr. 5-bilen var med om en topp fem-plats tills en trasig drivaxel i loppets sluttimme släppte bilen till nionde.

Se även  Ett par Ferrari 275 GTB/6C legeringar går till Monterey-auktioner

Det var också fruktansvärd tur för Porsche kundteam Jota vars nr. 38 963 drabbades av en stor krasch när de ledde loppet i den femte timmen. Med Yifei Ye bakom ratten kraschade bilen in i bommarna vid Porsche Curves, varefter det krävdes cirka 20 minuter i depån för att komma igång igen. Det slutade till slut 13:a.

En av dagens mest imponerande prestationer var från Glickenhaus Racing, som bibehöll sitt 100-procentiga slutrekord på Le Mans med nr.708 och No.709 007 LMH-bilar som tog sjätte och sjunde positionerna. Det var dock inget perfekt lopp. Båda bilarna gick av vid Indianapolis vid olika skeden av loppet och tillbringade därefter tid i depån för reparationer.

Chevrolet på 2023 24 Hours of Le Mans

Chevrolet på 2023 24 Hours of Le Mans

Chevrolet på 2023 24 Hours of Le Mans

Chevrolet på 2023 24 Hours of Le Mans

I LMP2-klassen gick segern till no. 31 Oreca 07 från Inter Europol Competition, driven av Jakub Śmiechowski, Fabio Scherer och Albert Costa. Och i GTE Am-klassen gick segern till no. 3 Chevrolet Corvette C8.R från Corvette Racing, med köruppgifter som sköts av Ben Keating, Nico Varrone och Nicky Catsburg.

I år var det ännu en Chevy på banan, i det här fallet Hendrick Motorsports nr. 24 Camaro ZL1 NASCAR racerbil som deltog som en Garage 56-utställning. Den styrdes av Jimmie Johnson, Jenson Button och Mike Rockenfeller och slutade på 39:e plats av 62 startande. Det ledde tidigt alla GTE-racerbilar men reparationer för en drivlina stal en timme från truppen.

Efter helgens action ligger Ferrari på andra plats i tillverkarnas ställning i World Endurance Championship 2023, vilket minskar gapet till Toyota till 19 poäng.

Se även  First Bizzarrini 5300 GT Corsa Continuation tar tillbaka vägen

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button