Nyheter

Ferrari patenterar avancerade bakhjulsstyrningssystem

Ferrari har använt bakhjulsstyrning på några av sina senaste modeller för att förbättra hanteringen, men en färsk patentansökan indikerar att ett mer avancerat system kan vara på gång.

I en patentansökan som lämnades in till United States Patent and Trademark Office (USPTO) den 11 februari 2021 och publicerad den 18 april 2023, diskuterar Ferrari att länka bakhjulsstyrning med chassistyvhet och justera båda ”på ett samtidigt och koordinerat sätt ” vid kurvtagning.

Patentbild för Ferrari bakhjulsstyrningssystem

Befintliga bakhjulsstyrningssystem, som Virtual Short Wheelbase-systemet som introducerades på Ferrari F12 tdf 2015, styrs bakhjulen vanligtvis i samma riktning som framhjulen vid höghastighetssvängning. Detta motverkar centrifugalkraften som trycker bilen till utsidan av hörnet, förhindrar att bakhjulen sladdar och hjälper föraren att hålla rätt linje, noterar Ferrari i ansökan.

Ferrari föreslår att man använder en styrenhet och elektroniska ställdon på alla fyra hjulen för att justera fjädern och dämparens fasthet (för bilar med passiva eller magnetiska dämpare), och ett annat elektroniskt eller hydrauliskt ställdon för att justera bakre styrvinkel, baserat på sensoravläsningar i realtid till hålla bilen på den perfekta linjen. Ferrari beskriver systemet för bilar med frontmotorer, som 812-serien, Portofino, Roma och den nya SUV:n Purosangue.

Mängden justeringar för varje kan variera, noterade Ferrari. Till exempel, i medelhöga kurvor med låg sidoacceleration, kan bakhjulsstyrningen göra det mesta av jobbet, med dämparna som bara justeras som ett sekundärt medel.

Patentbild för Ferrari bakhjulsstyrningssystem

Patentbild för Ferrari bakhjulsstyrningssystem

Nära gränsen för stabilitet vid höga hastigheter kan en större effekt uppnås genom att sänka bilens tyngdpunkt genom att ändra styvheten i anslutningen av alla fyra hjulen till ramen. Mängden bakhjulsstyrvinkel kan variera mellan dessa två ytterligheter.

Se även  Tesla Model Y per månad, $40 000 kredit för elektrisk semi, böter för Jeep, Ram EcoDiesels: Dagens bilnyheter

Patent är ingen garanti för produktionsavsikt, men ett system som detta skulle kunna ge Ferrari-ingenjörer ett sätt att ytterligare skärpa hanteringen av Maranellos sportbilar. Det verkar också lite mer rimligt än gaspropellersystemet Ferrari också nyligen försökte patentera. Detta skulle använda jetliknande propeller för att underlätta accelerationen, eller potentiellt till och med stabilisera ett fordon i annars okontrollerbara glidningar eller snurr, men behovet av att lagra högtryckstryckluft ombord för att driva propellerna kan vara ett problem.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button