Luxury car

Ferrari KC23 är en engångsbil för racerbanan

Ferrari avslöjade på tisdagen den senaste skapelsen som utvecklats via Special Projects-programmet, KC23.

Engångsbilen är strikt för bananvändning, eftersom den är baserad på plattformen för Ferraris racerbil 488 GT3 Evo. Den designades dock för att ha en tidlös form fri från alla homologeringsbegränsningar. Den resulterande designen delar ingenting med donatorbilen, glasytor och lampor som ingår.

Prestanda var naturligtvis också ett måste för kunden. Ferraris lösning var att förlita sig på aktiv aerodynamik för att hålla bilen fri från de olika aerodynamiska tillbehören som normalt finns på banfokuserade bilar. Paneler bakom de främre hjulhusen sträcker sig till exempel när bilens motor slås på, vilket bidrar till att skapa downforce. En panel på baksidan ger samtidigt rätt mängd insugningsluft till laddluftkylarna och andra komponenter i motorrummet, såväl som till själva motorn.

För extrem bandkörning öppnas ventilerna fram, medan en fast vinge är manuellt fastsatt bak. En uppsättning 18-tumshjul används också för bankörning istället för den mer polerade uppsättningen bilen har designats med för visning vid evenemang i concoursstil, som mäter 21 tum fram och 22 tum bak.

Andra intressanta element i designen inkluderar fjärilsdörrarna, liknande vad Ferrari använde på LaFerrari, samt glasytor som är sömlöst integrerade med kroppen, utan synliga pelare, ramar eller tätningar. Det är också svårt att lägga märke till lackeringen, en fyra-lagers aluminiumfinish som kallas Gold Mercury.

Som vanligt med Ferraris engångsbilar har de mekaniska bitarna lämnats orörda. Det betyder att du hittar en dubbelturboladdad 3,9-liters V-8 monterad bakom kabinen. Den levererar en topp på 591 hk till bakhjulen via en sekventiell transmission.

Se även  Audi E-Tron möjlig prototyp dyker upp i elektriskt tyskt rally

Ferrari kommer att presentera KC23 för allmänheten för första gången vid 2023 Goodwood Festival of Speed, som drar igång i Storbritannien på torsdag.

Ferraris Special Projects-program resulterar i engångsbilar för lojala kunder, såväl som lågvolymerbjudanden som Icona-seriens Daytona SP3 superbil och Monza speedsters. För engångsbilarna tar processen i genomsnitt cirka två år, under vilken tid kunden, som behöver bjudas in för att delta, är nära involverad hela tiden.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button