Nyheter

Ferrari förbättrar prestandan för SF90 med den gatulagliga XX-versionen

Ferrari tog på torsdagen omslagen av fler hardcore-versioner av sina redan extrema superbilar SF90 Stradale och SF90 Spider.

De nya bilarna bär XX-beteckningen som Ferrari normalt tillämpar på experimentbilar som erbjuds sina mest lojala kunder, som den LaFerrari-baserade FXX K som lanserades för ett decennium sedan. Experimentbilarna är strikt designade för bananvändning, och Ferrari använder dem, tillsammans med feedback från ägarna, för att hjälpa till att utveckla framtida modeller, vilket gör dem till rullande laboratorier av olika slag.

För SF90 XX Stradale och SF90 XX Spider har Ferrari försökt implementera den extrema karaktären hos de traditionella XX-bilarna i modeller som kan köras på gatan. Totalt kommer 799 exemplar av coupén att byggas och 599 exemplar av cabriolet, och båda karossmodellerna är redan slutsålda.

XX-versionerna av SF90 kan lätt identifieras av deras nya frontpaneler, ventilerade stänkskärmar, unika bakljus med ljusband och fasta bakre vingar. Den fasta bakvingen är den första på en Ferrari landsvägsbil sedan F50 på 1990-talet.

Den vanliga SF90 plug-in hybrid-drivlinan finns kvar, dock med en liten stöt i hästkrafter. Drivlinan består av en dubbelturboladdad 4,0-liters V-8, en 8-växlad automatisk växellåda med dubbelkoppling och en trio elmotorer (två fram och en bak). Installationen är bra för en kombinerad 986 hk normalt men här tar den 1 016 hk.

Viktiga modifieringar av drivlinan finns i V-8, som har polerade inlopps- och avgaskanaler, ett ökat kompressionsförhållande, nya kolvar och en maskinbearbetad förbränningskammare för bättre flöde. Röret från insugskammaren gjordes också om och placerades närmare skottet för att generera ett mer visceralt ljud i kabinen.

Ingenjörer finjusterade också växellådans mjukvara för att leverera vad Ferrari beskriver som mer dynamisk acceleration, och lade till en boostfunktion från den elektriska sidan av drivlinan. Funktionen aktiveras när föraren golvar pedalen. Enligt företaget kan ägarna förvänta sig en acceleration på 0-62 mph på 2,3 sekunder och en topphastighet på 199 mph.

Det finns gott om chassi och aerodynamiska uppgraderingar också. Aero-element inkluderar den tidigare nämnda fasta bakvingen, plus en förlängd främre splitter, främre luftkanaler, aktiva underredeselement och en ny diffusor som alla bidrar till enorma nivåer av nedåtkraft. Enligt Ferrari producerar bilarna nära 1 170 pounds downforce vid 155 mph.

Ferrari SF90 XX Spider

Ferrari SF90 XX Spider

För chassit fokuserade ingenjörerna på att leverera extrema prestanda i en bil som fortfarande är rolig att köra, även på gränsen. Det finns en förbättring på 9 % i sidoaccelerationen, mestadels som ett resultat av downforce, plus cirka 10 % mindre karossrullning tack vare olika chassijusteringar. Bromspaketet uppgraderades också, där de främre rotorerna gynnades av förbättrad kylning och de bakre rotorerna växte något. Bromsbeläggen ger också mer kontaktyta, vilket ökar friktionskoefficienten.

Nya sensorer ger mer data tack vare möjligheten att mäta både acceleration och rotationshastighet på tre axlar (X, Y, Z), vilket Ferrari sa låter stabilitets- och dragkontrollsystemen mer exakt avläsa bilens dynamiska beteende och som ett resultat leverera mer precisionsingrepp. ABS drar också nytta av de nya sensorerna, som Ferrari sa möjliggör senare bromsning.

Ferrari SF90 XX Spider

Ferrari SF90 XX Spider

Prissättningen börjar på cirka 844 000 $ för coupén och 932 000 $ för cabriolet. Dessa siffror är ungefär det dubbla jämfört med de vanliga SF90-versionerna.

Se även  Ford återkallar 18 F-150 Lightnings för batteribrand

SF90 XX Stradale och SF90 XX Spider tros vara bland de sista versionerna av SF90 superbilar. SF90 Stradale har funnits med oss ​​sedan 2019, och med tanke på den typiska femåriga livscykeln för en Ferrari bör en efterträdare komma inom de närmaste 12-18 månaderna.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button