Nyheter

Ferrari F40 som gavs till Alain Prost på väg till auktion

Alain Prosts insats som Ferrari F1-förare levde inte upp till förväntningarna, men han fick åtminstone en Ferrari F40 ur affären. Nu är den bilen på väg till auktion.

Denna 1990 F40 levererades ny till Prost under sin första säsong med Ferrari och kommer att auktioneras ut av RM Sotheby’s den 10 maj. Det är ett utmärkt exempel på en ikonisk superbil, en som också är knuten till en av F1:s klassiska berättelser.

Prost kom till Ferrari för säsongen 1990 som regerande chaufförsmästare, efter att ha besegrat ärkerivalen och McLaren-lagkamraten Ayrton Senna på kontroversiellt sätt vid 1989 års japanska Grand Prix. Den franske föraren kolliderade med sin brasilianska lagkamrat, som fortsatte med att vinna loppet, men diskvalificerades för att ha använt en utrymningsväg för att återgå till kretsen efter kollisionen.

Ferrari F40 ges till Alain Prost (foto via RM Sotheby’s)

Prost lämnade den giftiga rivaliteten inom teamet i McLaren bakom sig och hoppade av till Ferrari som trefaldig mästare. Prost, som symboliserar förändringarna på gång hos Ferrari vid decennietsskifte, var den första föraren som signerades efter Enzo Ferraris död, och fick F40 – den sista bilen som utvecklades medan Ferrari fortfarande levde – för användning som hans personliga vägbil.

F40 lanserades 1987 och märkte omedelbart andra superbilsbyggare med en topphastighet på 200 mph – vilket gör den till den snabbaste produktionsbilen i världen vid den tiden. En 2,9-liters dubbelturbo V-8 producerade då imponerande 471 hk, även om katastrofal turbofördröjning innebar att en Buick GNX kunde slå den på kvartsmilen. Idag är F40 fortfarande högt ansedd för sin analoga karaktär och upprörande stil.

Se även  Adam Driver avslöjad som Enzo Ferrari för ny biopic

Enligt auktionslistan tog Prost emot bilen men använde den aldrig. Han höll inte länge på Ferrari heller, som berömt fick sparken från laget mitt under säsongen 1991. Detta var efter att Senna betalat tillbaka tjänsten vid 1990 års japanska Grand Prix, och kraschade in i Prost i första kurvan för att säkra förarmästerskapet för sig själv. Fransmannen återvände till F1 1993 med Williams, vann ett fjärde mästerskap och gick i pension i slutet av säsongen.

Ferrari F40 ges till Alain Prost (foto via RM Sotheby's)

Ferrari F40 ges till Alain Prost (foto via RM Sotheby’s)

Prosts F40 såldes under tiden till Ferrari-samlaren Graham de Zille. Prost signerade taket innan han skickade bilen till sitt nya hem. Signaturen var klarlackerad och är fortfarande svagt synlig. F40 har körts knappt 2 900 mil sedan ny, enligt noteringen. Den byggdes också utan katalytiska omvandlare och justerbar fjädring som lagts till senare exempel – vilket RM hävdar är en mer önskvärd spec.

Allt detta förklarar uppskattningen före auktionen på $2,7 till $3,3 miljoner – inte överraskande för en fantastisk bil som en gång ägdes (om än kort) av en av F1:s största förare.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button