Electric car

Feds tar itu med EV-laddarens tillförlitlighet i utbyggnaden av USA:s infrastruktur

Det är mycket som beror på framgången och effektiviteten hos det rikstäckande nätverket av EV-laddare på 7,5 miljarder dollar som tar form baserat på förra veckans uppdateringar från US Joint Office of Energy and Transportation.

Tesla har sitt omfattande Supercharger-nätverk för sina fordon, och Electrify America-nätverket har tillåtit EV-bilresor längs specifika rutter. Men den federala laddningsutbyggnaden kommer att möjliggöra mycket mer – genom att främja användningen av vanliga elbilar och fungera som en ryggrad i varaktigt stöd för tiotals miljarder dollar som investerats i amerikansk el- och batteriproduktion.

Tesla Supercharger

Joint Office of Energy and Transportation, som skapades 2021 med ett samförståndsavtal mellan energiminister Jennifer Granholm och transportminister Pete Buttigieg, övervakar ett antal program för flera miljarder dollar som möjliggörs av den tvådelade infrastrukturlagen. Och som biträdande direktör Rachael Nealer underströk förra veckan i en presentation vid Forth’s Roadmap-konferens i Portland, är byrån djupt inne på det första året med att logistiskt upprätta ett nationellt laddningsnätverk för elbilar för bekvämlighet, tillförlitlighet och rättvisa.

Den sista regeln som fastställer ramverket för programmet National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) innehåller många krav på installation, drift och underhåll av denna infrastruktur – inklusive interoperabilitet.

Senast den 1 augusti förra året lämnade alla delstater, District of Columbia och Puerto Rico in sina program för den del av medlen på 1,5 miljarder dollar som tilldelades under räkenskapsåret 2022. Alla har godkänts, delstater har börjat få finansiering och laddare installeras . Ett nytt lager av regler och datarapporteringskrav kommer att hjälpa till att säkerställa att dessa nya laddare fortsätter att fungera.

Se även  Tesla tar bort ultraljudssensorer, flyttar helt till Tesla Vision

Det hela kom ihop anmärkningsvärt snabbt. De statliga planerna såg helt olika ut, både i förslag och i detaljnivå, men ändå måste det federala nätverket vara ”pålitligt och friktionsfritt.”

2023 Toyota bZ4X vid EVgo laddstation

2023 Toyota bZ4X vid EVgo laddstation

Kommer varje elbil att fungera med varje laddare?

För att nå dit lanserade Joint Office förra veckan ChargeX Consortium, en insats ledd av amerikanska DOE-laboratorier som Argonne National Laboratory, Idaho National Laboratory och National Renewable Energy Laboratory för att samarbeta med en stor grupp organisationer – biltillverkare, laddningsnätverk , hårdvarutillverkare, allmännyttiga företag och teknikföretag.

Tesla, Rivian, GM, Ford och Stellantis har redan förbundit sig till ansträngningen.

Genom ChargeX Consortium kommer de nationella labben att utveckla lösningar för att testa laddningshårdvara och laddarprogramvara innan de distribueras ”för att säkerställa att varje elfordon fungerar med varje laddare när marknaden växer.”

ChargeX kommer också att komplettera skapandet av en centraliserad dataplattform för EV-laddardatarapportering som, enligt Joint Office, ”kommer att underlätta och maximera tillgången till data och insikter som kan informera framtida laddningstillförlitlighetsanalys.”

Laddningsnätverk för Mercedes-Benz EV

Laddningsnätverk för Mercedes-Benz EV

Tillförlitlighet och drifttid för EV-laddare

Tillförlitlighet är en central aspekt av den slutliga regeln för laddningsinfrastrukturen. Det inkluderar kravet att varje enskild laddport måste ha en genomsnittlig årlig drifttid som är större än 97 %, exklusive planerat underhåll, skadegörelse, naturkatastrofer och i vissa fall begränsade drifttider – även om stationer längs Alternativa Fuel Corridorer måste vara öppna 24 /7.

Flera datafält kommer att behöva rapporteras till den federala regeringen, några på stationsnivå, några på hamnnivå. Driftstopp beräknas till närmaste minut, och för vissa portar kommer körning med en reducerad effektnivå att betraktas som stilleståndstid eftersom hårdvaran måste kunna leverera till den lägsta effektnivån på 150 kw.

Se även  Teardrop campingvagn ökar elbilens körräckvidd – med massor av batterier ombord

Som JD Power har funnit är problem med betalningssystem för elbilar en stor källa till frustration, även om de kanske inte alltid representeras korrekt som stillestånd. Och enligt Federal Highway Administration samlar den federala regeringen också in felkodsdata ”för att bättre förstå arten och frekvensen av laddningssessionsproblem.”

Chevrolet Bolt EV-laddning vid EVgo DC snabbladdningsstation

Chevrolet Bolt EV-laddning vid EVgo DC snabbladdningsstation

Just nu arbetar Joint Office med plattformen och dataportalen och mekaniken för hur detta kommer att fungera. Stationer kommer att ha alternativ att lämna in data manuellt eller automatiskt till regeringen, med rapporteringskrav som börjar i höst och en komplett dataportal för operatörer som kommer nästa år.

Nealer berättade för Biltips Reports att även om det fortfarande är osäkert hur mycket av den informationen som kommer att vara offentlig, bör den också vara tillgänglig via DOE:s alternativa bränslestationslokalisering station för station.

Gör laddningsupplevelsen konsekvent

Som sådan kommer det att finnas mer vägledning till stater för efterföljande omgångar – potentiellt föreslå ersättningar för stöd och underhåll, vilket är en tillåten kostnad under NEVI-programmet.

”I våra samtal med Federal Highway Administration, om vägledning om standarder, är det verkligen viktigt att se till att du får en liknande upplevelse oavsett om du kör upp till en NEVI-station i Ohio eller om du kör upp till en i Colorado,” sa Nealer och noterade att det inte behöver se likadant ut. ”Det måste finnas ett absolut minimum förväntningar, så att folk verkligen kan känna sig bekväma och vänja sig vid stationerna.”

DC snabbladdare, East Ellijay GA

DC snabbladdare, East Ellijay GA

Supportfönster kommer också att vara ett potentiellt problem. Många elbilsförare från västkusten har skräckhistorier för laddning av elbilar – enheter som finns kvar på offentliga platser men som inte har varit fullt fungerande, pålitliga eller stöds på flera år.

Se även  2023 VW ID.4 startpriset sjunker till $38 790 med amerikansk produktion

Joint Office letar också efter några privata partnerskap så att stationerna fortfarande drivs och underhålls när programtidslinjen slutar – även om varje stat och station kan ha ett lite annorlunda sätt att göra det.

”Vi vill se till att dessa stationer inte är en strandad tillgång efter fem år, så det är faktiskt väldigt viktigt att ha ett långsiktigt perspektiv på detta,” sa Nealer.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button