Råd

Faktor i körsträcka och tid för underhåll

Kom ihåg att räkna in körsträcka och tid för underhåll

  • Ray Magliozzi
  • 2023-04-20

Dear Biltips:

Jag har en 2020 Honda CR-V med 18 000 mil på den. Underhållsvakten säger att jag måste byta bakre differentialvätska och bromsvätska nu. Detta verkar överdrivet för mig.

Vilket intervall rekommenderar du som lämplig tidpunkt för att byta dessa vätskor? — Dave

Det är inte en så enkel fråga som du kanske tror, ​​Dave. Rekommendationer som dessa är baserade på vetenskap. Men det är ingen exakt vetenskap.

Det finns två faktorer inblandade: körsträcka och tid. Körsträcka — vilket är ett grovt mått på hur mycket användning vätskan får — betyder lite mer för mig. Ju mer en vätska används, desto varmare blir den, desto smutsigare eller mer förorenad blir den, och desto närmare slutet av sin livslängd kommer den.

Den andra faktorn är tid. Tid spelar roll, eftersom vissa kemikalier eller kemiska produkter bryts ned med tiden. Eller, när det gäller bromsvätska, om den redan håller all fukt som den kan hålla i fjädring, vill du inte att överflödig fukt sitter i bromsledningarna och korroderar dem inifrån.

Honda kommer ner på sidan av tiden här. Din underhållsvakt tänds efter tre års körning. Honda antar förmodligen att du kommer att vara runt 36 000 miles då, som den genomsnittliga föraren. Men de tror uppenbarligen att tiden också är en faktor, och de kan ha data för att backa upp det på sina bilar. jag vet inte.

Så, mitt svar: Jag tror inte att det är någon stor brådska att byta någon av dessa vätskor. Jag tvivlar på att något hemskt kommer att hända om du väntar ytterligare ett år eller till och med två, med tanke på din låga körsträcka. Å andra sidan skulle jag luta mig mot att byta bromsvätska förr snarare än senare. Är det nog lite tidigt? Ja. Men det är inget dyrt jobb (förmodligen $150 hos en oberoende mekaniker, möjligen lite mer hos återförsäljaren), och om du planerar att behålla bilen länge är det det säkraste du kan göra för ditt bromssystem.

Se även  Porsche 356 byggdes ursprungligen för hand med en träram

Jag skulle vara villig att vänta längre på differentialvätskan. Dessa bilar har ett problem där, när differentialvätskan bryts ned, kommer differentialen att ”tjattra” vid skarpa svängar. Hondas lösning är att kräva att differentialvätskan byts innan den har en chans att försämras. Men jag kan inte minnas att jag sett en CR-V med tjattrande differential med så låg körsträcka i min butik. Vi tenderar att se det på närmare 75 000 miles. Så jag skulle vara bekväm med att vänta ett eller två år till för att göra det.

Och, självklart, om du någon gång märker hjulsnack i skarpa svängar, då skulle jag ta in det och byta det, och det löser det. Men ingen av dessa är nödsituationer, Dave. Du behöver inte avboka ditt tandläkarbesök imorgon för att skynda in i butiken efter broms- och differentialvätska.


Dags att säga hejdå till din trogna gamla bil? Låt det göra ännu en god gärning. Donera den till din favoritradiostation. Här är hur.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button