Nyheter

Få återförsäljare har elbilar tillgängliga, och det är ett problem

Om du inte vet exakt vad du vill ha och är villig att lägga ner pengar och vänta, är det svårt att hitta ett elfordon i återförsäljarlager att provköra och köpa.

Medan alla som har handlat för en ny elbil under de senaste månaderna vet det, understryker den senaste rikstäckande studien av köpupplevelsen för elfordon från Sierra Club, som publicerades på måndag, hur utbrett problemet är – och hur det kommer i vägen för användningen av elbilar .

Rev Up Electric Vehicles-rapporten, som släpptes precis före EPA-utfrågningarna om dess föreslagna skärpta standarder för lätta fordon fram till 2032, vilket leder till en beräknad försäljning av elbilar på 67 % då, tyder på att det inte längre är återförsäljarna som är den svaga länken för att få ut elbilar till kunderna, men biltillverkarna själva.

Rapporten fann att nästan två tredjedelar av återförsäljarna inte hade en enda elbil till salu, medan 44 % av återförsäljarna skulle erbjuda en elbil till salu om de kunde få en.

Hondas framtida återförsäljardesign för att sälja elbilar – 2022

I den västra regionen, som stod för 45 % av försäljningen av elbilar i USA 2022, hade bara 27 % av återförsäljarna en elbil till salu. Och på det hela taget, även om försäljningen av elbilar är mycket högre i Kaliforniens nollutsläppsstater (ZEV) som grupp, var sannolikheten för att återförsäljare skulle ha en elbil i lager inte mycket högre i dessa stater än för de i resten av landet— 35 % respektive 33 %.

Studien fann i huvudsak ingen skillnad när det gäller att jämföra återförsäljare i de 23 delstater som tillåter direktförsäljning, jämfört med de i delstater som inte gör det.

Se även  Chevy Blazer EV, Fords batteriplan, VW VD till Scout, solid-state carbon footprint: The Week in Reverse

Resultaten baserades på en nationell undersökning som genomfördes från juni till november 2022, med resultat från slumpmässigt utvalda återförsäljare i varje delstat.

Mercedes-Benz erbjöd den bästa EV-tillgängligheten över alla märken, med elbilar tillgängliga för försäljning hos 90 % av lyxmärkets återförsäljare. Toyota och Honda rankades sämst, med 15 % av Toyota-återförsäljarna.

Tillgänglighet av elbilar av biltillverkare - 2023 års Sierra Club Rev Up-studie

Tillgänglighet av elbilar av biltillverkare – 2023 års Sierra Club Rev Up-studie

Hur får återförsäljarna fler elbilar? Enkelt uttryckt pekar årets undersökningsresultat på en tydlig lösning: biltillverkare måste producera fler elbilar. De måste också göra elbilscertifiering gratis eller överkomlig för återförsäljare, och öka marknadsföring och reklam för elbilar.

”Medan vissa återförsäljare fortfarande är ovilliga att helt ta till sig elbilar, uttrycker många återförsäljare en nyvunnen iver att sälja elbilar”, sa Sierra Club i sin introduktion. ”Det är dock tillverkarnas ansvar att leverera fler elbilar till alla återförsäljare.”

”Den slutliga slutsatsen är att biltillverkare måste investera mer i elbilsproduktion för att matcha konsumenternas efterfrågan som är rekordhög”, sammanfattade den.

Lincoln-butiker och återförsäljare

Lincoln-butiker och återförsäljare

Problemen med att bromsa försäljningen av elbilar har förändrats avsevärt. Redan 2016 fann den första versionen av denna undersökning att återförsäljarna saknade allmän kunskap om elbilar och inte var så intresserade av att sälja dem. En 2019-version av denna undersökning visade att försäljningsupplevelsen för elbilar föll sönder på återförsäljarpartiet, med många återförsäljare helt enkelt inte redo att sälja elbilar.

Nu är återförsäljarna inte längre chokepunkten. Och många butiker är förmodligen bekanta med verkligheten att det är en förlorad försäljning att inte ha någon elbil att sälja. Hushåll som redan har bestämt sig för att de vill ha en elbil är mycket mer benägna att skjuta upp ett köp helt än att nöja sig med en annan bensin- eller dieselmodell. En nyligen genomförd studie från Consumer Reports förespråkararm fann att den uppdämda efterfrågan från begränsat utbud av elbilar kommer att minska den potentiella marknaden för förbränningsfordon – vilket leder till en minskad marknadsandel för biltillverkare som inte är villiga att snabbt öka produktionen av elbilar.

Se även  2023 Toyota Tundra TRD Pro har en eftermarknadskänsla

Mitt i ett spirande priskrig för elbilar, som kommer att kräva att företag snabbt går bortom leveranskedjeproblem och sänker produktionskostnaderna. Du kan slå vad om att återförsäljarna ber om det den här gången.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button