Electric car

EV startup Telo presenterar liten, effektiv pickup

Ett nytt företag vid namn Telo kastade sin hatt i startringen för elfordon på tisdagen genom att avslöja sin första produkt, en subkompakt elektrisk pickup som kommer att säljas för cirka 50 000 dollar.

Pickuptruckar har expanderat kraftigt i storlek under åren, och den nya skörden av elektriska lastbilar som kommer ut på marknaden riktar sig mest till fullstorlekssegmentet. Kalifornien-baserade Telo, som räknas som en av grundarna av Forrest North, som hjälpte till att utveckla den ursprungliga Tesla Roadster och var med och grundade den misslyckade elmotorcykelstarten Mission Motors, ser potential för en liten, effektiv elektrisk lastbil för stadsmiljöer.

Telo-lastbilen är bara 152 tum lång, vilket gör den ungefär lika lång som Mini Cooper SE elektriska lucka. Trots den lilla storleken har Telo designat lastbilen för att passa fem vuxna samt en 5-fots säng. En av de mest populära lastbilarna på marknaden, medelstora Toyota Tacoma, har en 5-fots säng som standard.

Tack vare en midgate passar Telos lastbil 4 x 8 fot av plywoodskivor, en 9-fots surfbräda och andra långa föremål bakom framsätet, med bakluckan uppe.

Telo truck vs Mini Cooper SE

Nyckeln är att dra full nytta av en EV:s skateboardliknande plattform. Telo har eliminerat frontområdet på ett traditionellt fordon, vilket gör att kabinen kan flyttas framåt för en hytt-över-look. Enligt North, som fungerar som Telos tekniska chef, är det inte nödvändigt att ha den främre delen, som i många elbilar har en främre trunk eller drivlina, och det förbättrar faktiskt inte säkerheten.

”Det hjälper inte dig att köra; det hjälper inte med säkerheten; det hjälper egentligen ingenting”, sa han till Biltips Reports i en intervju under en förhandsvisning av Telo-lastbilen. ”Elfordonet (plattformen) låter dig göra alla dessa konfigurationsändringar som ingen riktigt gör ännu eller populariserar.”

Se även  GAC:s Aion EV-märke presenterar en hyperbil på 1 200 hk

Det finns fortfarande mycket utvecklingsarbete att göra, men företaget är övertygat om att det kan klara federala krocksäkerhetstester, kända som FMVSS 208.

Telo truck (rendering)

Telo truck (rendering)

Trots sin ringa storlek utlovar Telo-lastbilen också massor av prestanda. Den har designats med en fyrhjulsdriven drivlina med dubbla motorer som genererar en topp på 500 hk, eller tillräckligt för 0-60 mph acceleration på cirka fyra sekunder. Telo hävdar också en nyttolastkapacitet på 1 600 pund och en maximal dragkapacitet på 6 600 pund. Topphastigheten är begränsad till 125 mph.

Batteriet, som utgör en del av fordonsstrukturen, har en maximal kapacitet på 106 kwh, vilket beräknas leverera en EPA-klassad räckvidd på 350 miles. Att ladda från 20-80 % tar cirka 20 minuter med en DC-snabbladdare, enligt företaget.

Telo har inte sagt när dess lastbil kommer att vara redo för försäljning, men företaget accepterar redan förbeställningar, som kräver en insättning på $152.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button