Nyheter

EV policy kring bensin superanvändare kan hjälpa mest

Elbilspolitiken kommer att uppnå den största klimatnyttan genom att prioritera de som använder mest bensin, enligt opinionsbildaren Coltura.

Gruppen släppte nyligen en ny studie som bygger på resultat som publicerades 2021 och som visade att en av tio förare bränner nästan en tredjedel av amerikansk bensin. Coltura myntade termen bensin ”superanvändare” för att beskriva dessa förare, och det fortsätter att hävda att de borde vara i fokus för politik som syftar till att främja användning av elbilar.

En sådan inskränkning av fokus skulle ge en överdimensionerad klimatfördel, samtidigt som bensin-superanvändarna själva skulle gynnas, enligt studien.

Bensin superanvändare och total bensinförbrukning (via Coltura)

I Kalifornien, som kommer att förbjuda försäljning av nya förbränningsfordon (andra än vissa laddhybrider) till 2035, skulle en minskning av utsläppen med 50 % kräva nio miljoner elbilar på vägen om bensin superanvändare bytte först, jämfört med 24 miljoner om superanvändarna bytte sist, enligt studien.

Medan Kalifornien leder landet inom elbilar, förblir 95 % av fordonen på vägarna drivna av bensin, enligt studien, så statens bensinförbrukningssiffror speglar de rikstäckande.

Det betyder också ett stort antal av vad Coltura kallar ”bensintyngda familjer” som skulle kunna dra stor nytta av ett byte till elbilar. Av de kaliforniska bensin-superanvändarhushåll som identifierats i studien ligger 56 % under hushållens medianinkomst – och betalar mycket för att köra sina bensinfordon.

Bensin superanvändare och total bensinförbrukning (via Coltura)

Bensin superanvändare och total bensinförbrukning (via Coltura)

Superanvändare av bensin spenderar i genomsnitt 500 USD i månaden på bränsle och 300 USD i månaden på fordonsunderhåll och reparationer, enligt studien. Att byta till en elbil kan spara betydande kostnader enbart för bränsle. En studie från 2022 visade att bensinfordon kan kosta upp till sex gånger mer att bränsle än elbilar kostar att ladda.

Se även  Mullens majoritetsandel kan återuppliva Bollinger B1 och B2 elektriska lastbilar

Huruvida någon verklig policy görs baserad på konceptet med bensin-superanvändare återstår att se, men det har föreslagits. Kalifornien överväger att erbjuda ett incitament som skulle beräknas kring sökandens bensinanvändning, och Washington State har redan försökt informera sin elbilspolicy kring detta.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button