Nyheter

Europa lägger till krav för snabbladdning av elbilar, vätgasnätverk

Medan utbyggnaden av USEV-laddningen som sker som en del av den tvådelade infrastrukturlagen kräver 150-kw DC-snabbladdare var 50 mil som en del av ett nationellt laddningsnätverk, siktar Europa redan lite högre – med det inbyggda kravet på lastbilsladdning och vätgas tankning till 2031.

Europas vision inkluderar ett krav på stationer placerade på minst var 60:e km (37 miles) och tillgängliga i varje färdriktning, med minst 600 kw per platspool och minst två laddningspunkter på minst 150 kw per plats, senast 2027. Som ett tillfälligt krav krävs minst 400 kw effekt per pool, med en laddningspunktseffekt på minst 150 kw, installerad i slutet av 2025.

Ionity snabbladdningsnätverk

Det är en del av ett omfattande paket som antogs av Europaparlamentet tidigare i veckan och gäller vad som anses vara TEN-T-vägnätet.

De nya reglerna kräver också att laddning inte kräver ett abonnemang, och att betalning vid laddningsställen kan göras snabbt med betalkort eller kontaktlösa enheter, med ett pris som tydligt visas per kwh eller per minut eller session, allteftersom det gäller.

WattEV elektrisk lastbil stopprendering

WattEV elektrisk lastbil stopprendering

EU-kraven som antogs denna vecka kräver att laddstationer för lastbilar och bussar tillhandahålls var 120:e km (75 miles). Dessa stationer kommer att ha en effekt på 1,4 till 2,8 megawatt beroende på vägen.

För att stödja ett förväntat område av vätgasdrivna halvfabrikat kräver regeln att vätgasstationer ska utplaceras längs samma kärnnät för TEN-T minst var 200:e km (124 miles) senast 2031.

Vätgasstationer kommer att behöva leverera en minsta kumulativ kapacitet på 1 000 kg per dag från en 700-bars dispenser—tillräckligt för 20 till 30 långväga bränslecellshalva — i slutet av 2030. Vilket innebär att de kan vara ett lönsamt alternativ till megawatt laddstationer då.

Längs motorvägar med mycket låg trafik kan medlemsländerna minska kapaciteten, så isolerade motorvägar kommer fortfarande att ha avståndet men inte nödvändigtvis samma antal laddningspunkter eller total effekt.

De nya reglerna för laddningsinfrastruktur kommer att gälla från och med sex månader efter rådets godkännande av det slutliga språket.

Paketet med nya regler är en del av Fit for 55-paketet, en del av den europeiska klimatlagen som antogs 2021 – som alla är en del av European Green Deal-regler som strävar efter ett slutdatum 2035 för förbränningsförsäljning och för att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 % till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button