Nyheter

Ett par Ferrari 275 GTB/6C legeringar går till Monterey-auktioner

Bland samlingen av klassiska Ferraris som utan tvekan kommer att fylla auktionerna som sammanfaller med Monterey Car Week i år kommer att finnas två exempel på en särskilt sällsynt Ferrari, 275 GTB/6C Alloy.

Ett orestaurerat exemplar från 1965 färdigt i rött kommer att hamna på RM Sotheby’s-auktionen, medan ett exemplar från 1966 i gult kommer att säljas på Mecum-auktionen.

Ferrari 275 GTB gjorde sin debut på bilmässan i Paris 1964, initialt med en 3,3-liters V-12. Det var Ferraris första landsvägsbil utrustad med en växellåda och oberoende bakre fjädring, och den visade sig populär för både grand touring och racing.

Bilarna som ska ut på auktion har den långa karossen från Scaglietti som Ferrari introducerade i mitten av 1965 för att minska frontlyften i höga hastigheter. De har också sex förgasare och en lätt legeringskropp designad för racing, därav beteckningarna ”6C” och ”Alloy” i deras namn.

Den röda bilen, som bär chassinummer 07809, påstås i sin lista vara den tredje av de långnäsade 275 GTB:erna och exemplet som visades av Ferrari på bilmässan i Turin 1965. Den köptes ursprungligen av den privata racerföraren Luciano Conti och, bland dess kampanjer, sågs action på 1966 års Targa Florio. Den tävlade under nummer 228 men klarade bara två varv innan den tvingades lägga av.

1965 Ferrari 275 GTB/6C Alloy lager chassi nr. 07809 – Fotokredit: RM Sotheby’s

Conti, som också var utgivare av tidningen ”Autosprint”, där Enzo Ferrari skrev flera artiklar, sålde så småningom bilen 1966. Den bytte sedan händer flera gånger, inklusive vid ett tillfälle till Glickenhaus Racings grundare och Ferrari-samlare James Glickenhaus.

Se även  2024 Hyundai Sonata, 2023 Toyota 4Runner: Dagens bilnyheter

Det gula exemplet, som bär chassinummer 08157, såldes ursprungligen till Pirelli, som använde det för däcktestning från 1966 till 1968. Det har unika bakskärmsreflexer, som antas ha lagts till av Pirelli för att passa bredare däck för testning. Ett fotografi av det taget på en Pirelli-testbana publicerades i LJK Setrights ”Ferrari”-bok.

Efter att dess dagar av däcktestning var över såldes den till Pietro Achilli 1968. Den bytte sedan händer flera gånger innan dess nuvarande ägare köpte den i mitten av 1990-talet. Den målades gul vid en restaurering av förra ägaren.

I båda fallen kommer budgivningen sannolikt att nå flera miljoner.

Årets Monterey Car Week startar 11 augusti och pågår till 20 augusti och kulminerar med Pebble Beach Concours d’Elegance.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button