Electric car

EPA-räckvidden för elbilar är inte ett motorvägsnummer

EPA:s bränsleekonomiklassificeringar har kategorier för stad, motorväg och kombinerade, men räckviddsbetygen för elbilar inkluderar endast de senare. Det finns en anledning till det.

En ny artikel publicerad av SAE International och medförfattare av bil- och förartestchefen Dave VanderWerp betonar att EPA:s kombinerade EV-räckviddsklassificering inte är en siffra som återspeglar motorvägskörning. Tidningen, som använder sig av Car and Drivers verkliga testmetod för motorvägar, visar att elbilar inte når sin EPA-klassade räckvidd i enbart motorvägskörning.

EPA har aldrig kallat sin räckviddsbetyg för ett motorvägsnummer, och studien visar varför. På Car and Drivers verkliga motorvägstest, som involverar att köra i stadiga 75 mph, hade mer än 350 förbränningsfordon i genomsnitt 4,0 % bättre bränsleekonomi än deras officiella betyg, men den genomsnittliga elbilen kom under med 12,5 %, enligt tidningen noteras i en artikel om tidningen.

Volkswagen ID.4 byggd i Chattanooga

Tidningens författare förklarar skillnaden mellan EPA-betyg och den verkliga motorvägsräckvidden. En är det faktum att den kombinerade siffran är baserad på stads- och motorvägssiffror, men viktade 55 % till förmån för stadssiffran, i allmänhet den starkaste kategorin för elbilar. Som vi har påpekat är elbilars EPA stads-/motorvägsbetyg bättre räckviddsguider om du verkligen känner till den användbara kapaciteten.

Bil och förares protokoll för stadig körning i 75 mph kan också ta bort en krycka för elbilar. EPA-testning involverar acceleration och retardation. Det är dåligt för förbränningsfordon, som vanligtvis är mest effektiva vid jämna hastigheter, men mindre skadligt för elbilar, eftersom det tillåter dem att dra nytta av regenerativ bromsning.

Lucid Air Dream Edition

Lucid Air Dream Edition

Vi föreslår också att kallt väder också bör inkluderas bättre i EV-räckviddsuppskattningar, eftersom det påverkar det användbara antalet så olika beroende på modell. Vindriktningen kan också ha stor inverkan.

Se även  Prestandadetaljerna för Polestar 3:s elektriska SUV-prestandan hölls inför debuten den 12 oktober

I slutändan är nog konsekvensen i räckvidden och att hänga med förväntningarna viktigare än hur högt intervallet i sig är. Men att inse EPA-numrets natur hjälper till att göra några verkliga resultat – för Lucid Air, till exempel, eller vissa Tesla-modeller – desto mer imponerande.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button