Nyheter

Enstaka Lotus Evija X går sönder under EV ’Ring-rekordförsök

Ett enstaka exempel på den elektriska hyperbilen Lotus Evija byggd som en tidsattackspecial sågs på Nürburgring på tisdagen i ett troligt försök att sätta ett nytt varvrekord för ett elfordon.

Enligt fotografen hade Lotus racerbanan bokad för sig själv för hela dagen och en notarie till hands för att tajma eventuella körningar. Biltillverkaren hade också en helikopter till hands för att filma körningen från luften.

Men under ett varv stannade bilen och behövde transporteras ut bak på en lastbil med flak. Det är inte klart vad orsaken till haveriet var.

Engångsbilen, känd som Evija X, beskrivs av Lotus som ”det ultimata uttrycket för Evija.” Den är inte avsedd för produktion. Istället byggdes den för att visa vad som är möjligt när man driver Evija och dess elektriska drivlina till ytterligheter, sa biltillverkaren.

Lotus Evija X under Nürburgring varvrekordförsök – Fotokredit: Baldauf

Standard Evija är redan den kraftfullaste produktionsbilen i världen tack vare en fyrmotorig drivlina med en toppnivå på 2 011 hk. Evija X ökar prestandan ytterligare med ett aerodynamikpaket med hög nedtryckskraft och avskalad kabin. Bilen verkar också köra på en uppsättning skräddarsydda racing-slicks från Pirelli.

Rekordet för en elbil runt ’Ringen’ är tiden 6:05.33, som sattes av Volkswagen ID.R-tidsattackspecialen 2019. Det är den näst snabbaste tiden för något fordon runt ’Ringen. Den snabbaste är den blixtrande 5:19.55 som sattes 2018 av Porsche 919 Evo Hybrid, en tidsattackspecial baserad på racerbilen 919 Hybrid LMP1.

Varvrekordet för en produktions-EV är tiden 7:25.231, vilket sattes tidigare denna månad av en Tesla Model S Plaid utrustad med sitt tillgängliga spårpaket.

Se även  2023 Dodge Challenger och Charger Scat Pack Swinger anländer som tredje och fjärde Last Call-modeller

Lotus Evija-leveranser är planerade att börja senare i år. Bara 130 exemplar är avsedda att byggas, inklusive åtta speciella Evija Fittipaldi-utgåvor.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button