Nyheter

En växande del av amerikanska shoppare avvisar elbilar

Trots stark försäljningstillväxt för elbilar ökar andelen amerikanska bilköpare som är ointresserade av att köpa en elbil, enligt en ny JD Power-undersökning.

”Top-line mätvärden om övergripande EV-marknadsandelar, tillgänglighet och överkomliga priser har varit på en långsiktig uppåtgående trend”, sa JD Power i ett uttalande, ”men under dessa rubriksiffror börjar vi se vissa konsumentbeteenden som tyder på en ev. fördelning av bilmarknaden.”

JD Powers data visar att antalet shoppare ”mycket osannolikt” kommer att överväga att köpa elbilar under de kommande 12 månaderna nådde 21 % i mars. Det är en ökning med 2% från månaden innan och det högsta ”mycket osannolika” svaret som JD Power någonsin sett.

2023 Hyundai Ioniq 6

Pris och avgifter var de största anledningarna till att undersökningsrespondenterna avvisade elbilar. Av de ”mycket osannolikt” och ”något osannolikt” att överväga en elbil, nämnde 49% både ”brist på laddstationstillgänglighet” och ”inköpspris” som skäl för deras ointresse för elbilar. ”Begränsad körsträcka per laddning” och ”tid som krävs för att ladda” nämndes också ofta, med 43 % respektive 41 % av de tillfrågade, som angav dem som faktorer för att undvika ett elbilsköp.

När det gäller prissättning pekade JD Power på den fortsatta förvirringen över den federala elbilsskatteavdraget och dess strängare krav, som företaget hävdar påverkar överkomligheten men minskar antalet kvalificerade elbilar. EV-priserna i sig är också ganska volatila för tillfället, vilket också kan avskräcka konsumenterna.

När det gäller laddning har JD Power funnit i tidigare studier att kunderna är mycket mer nöjda med Tesla Supercharger-nätverket, även om de har surnat lite med hemladdning på grund av stigande elpriser i hemmet, främst i nordost.

Det är dock värt att komma ihåg att dessa resultat kommer i samband med en stark försäljningstillväxt för elbilar. Elbilar stod för 7,3 % av all försäljning av nya bilar i USA i mars, enligt JD Power. Det är en minskning från 8,5 % i februari, men fortfarande en stor ökning från elbilars marknadsandel på 2,6 % i februari 2020.

Och även om den här undersökningen indikerar att EV-hållplatser kan gräva i hälarna, verkar den allmänna inställningen till elbilar och elbilspolitik anmärkningsvärt positiv. Även om själva politiken kan vara politisk, har undersökningar upprepade gånger funnit att idéerna bakom policyn – och själva EV-antagandet – inte är så partiska.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button