Feature

En Porsche 997 GT3 som bär facklan för midnatt

För varje barn som växte upp på 90-talet och besatt av japansk bilkultur, berättelser om de ökända Mid Night Racing Team var omöjliga att ignorera.

Och hur många av oss önskade att vi kunde vara en del av det? Förr i tiden fantiserade jag visserligen om att gå med i grungebandet Nirvana, inte ett undergroundracinglag i Japan. Men trots att bilkulturbuggan biter mig lite senare än vissa, är omfattningen och historien (som sträcker sig över fyra decennier nu) Mitt på natten är lika smittsamt nu som det var för alla år sedan.

Toby_Thyer_Photographer-95

Det är dock en helt annan historia för Miyakawa-san. Han är en av den nya generationen Mitt på natten medlemmar som fortsätter att bära silverklistermärket med stolthet, om än med klubbens fokus nu mer centrerat kring time attack än bara street running. Men det betyder inte att gå med Mitt på natten rangen har inte varit Miyakawa-sans enda fokus; det har det gjort så länge han kan minnas.

Toby_Thyer_Photographer-55

Imponerad av andra Mitt på natten bilar, inklusive Nanami-sans 964 Turbo och Noguchi-sans 996 GT3, siktade Miyakawa-san på att en dag äga en Porsche och med tiden, kanske, bara kanske, kunna bli en fullfjädrad medlem av teamet.

Toby_Thyer_Photographer-38
Toby_Thyer_Photographer-5

Porscher har alltid varit en pelare Mitt på natten – även ända tillbaka till klubbens start – så Miyakawa-sans val av en 997 GT3 framför något turboladdad och Nissan är inte så konstigt som man först tror.

Toby_Thyer_Photographer-2

Men exakt hur går man tillväga för att gå med i ett sådant team? Processen är fortfarande lång och mödosam; du får inte bara dina klistermärken och du går. Faktiskt, för dem som fortfarande är i sina tidiga dagar, rosa Mitt på natten klistermärken används för att beteckna deras provanställningsstatus innan de blir fullvärdiga klubbmedlemmar.

Toby_Thyer_Photographer-53

Men här är grejen – Mitt på natten har aldrig varit någon supermystisk klubb med dolda identiteter. Informationen och människorna har alltid funnits där ute, vare sig det är i gamla tidningar eller genom specifika trimhus. Klubbens uppförandekod ger fortfarande hierarki åt äldste som har lagt årtionden av sin tid på det, och även om egon fortfarande är en nödvändig biprodukt, granskas dessa medlemmar fortfarande för hur de beter sig både på och utanför banan.

Se även  Fest på framsidan, fest på baksidan: En V8 Turbo Corolla med en twist
Toby_Thyer_Photographer-43

Att bara vara trevlig och väluppfostrad räcker dock inte; först och främst måste du vara snabb. Men det handlar inte bara om rak linjehastighet. Oavsett vad andra källor har citerat, Midnatt’s fokus har alltid handlat om att vara snabb på banan och slingrande vägar. Så mycket faktiskt att Hakone tuff kämpades hårt tidigare.

Det var inte alltid nödvändigt att ha en bil som klarade av löjlig hastighet; att ha en som kan hålla höga hastigheter under lång tid – och vara lika skicklig när vägarna blev krokiga – har varit den verkliga nyckeln till framgång.

Toby_Thyer_Photographer-20

Dagens Mitt på natten teamet är enbart fokuserade på bankörning, med banor som Tsukuba och Fuji Speedway de bästa platserna. Det har kommit en tillströmning av nya medlemmar de senaste åren – därför kommer du att se en hel del Mitt på natten-klistermärkta bilar vid olika tillfällen attackerar evenemang nu, men de upprätthåller sina uppföranderegler och rekrytering precis som förra åren. Det finns fortfarande en individuell president i toppen, och Miyakawa-san visste att han behövde bevisa sin förmåga och sitt engagemang på och utanför banan för att få en plats i laget.

Toby_Thyer_Photographer-71
Toby_Thyer_Photographer-18

Han tillbringade några år med att trimma och tävla med GT-R, inklusive en R32 och R34 och toppade med en R35 GT-R på 1 000 hk utrustad med ett komplett torrt kol aero-kit. Miyakawa-san har också ägt en AE86 Toyota Trueno och Suzuki Cappuccino för träning, samt en Nissan Z33. För nio år sedan tog han upp 997 GT3 och lyfte sin körning till en ny nivå.

Se även  Zupra: En bred, låg, 2JZ-bytad 300ZX
Toby_Thyer_Photographer-8-2

997 ser verkligen ut som en del, efter att ha uppgraderats med äkta GT3 Cup-stötfångare fram och bak, äkta Cup-speglar och motorhuv i torr kolfiber, enstaka framskärmar från The Check Shop och en enorm bakvinge.

Toby_Thyer_Photographer-83

Medan 3,6L-motorn på baksidan förblir internt i lager, andas den friare tack vare ett AFE-luftfilter och Volcano avgasgrenrör. Den 6-växlade växellådan kör en Arugos dubbelplåtskoppling och en OS Giken Super Lock LSD med GT3 Cup 4.0:1 slutdrift.

Toby_Thyer_Photographer-88

Fjädringen använder ett antal äkta GT3 Cup-komponenter, inklusive både främre och bakre stolpar, underarmar och nav. JRZ Motorsports 3-vägs coilovers finns i alla fyra hörnen, liksom StopTech Trophy-bromsar – 6-pots bromsok fram och 4-pots baktill, alla utrustade med Endless pads. Slutligen, hjulen – engångs, mittlås från Agio, mäter 18×9-tum och 18×12-tum med Hoosier A7-däck i 245/40R18 och 315/30R18 fram respektive bak.

Toby_Thyer_Photographer-51

Men om du tror att det är det briljanta chassit på GT3, 415hk on tap eller mods som har öppnat dörren för Miyakawa-san, tänk om igen, för du har bara hälften rätt.

Toby_Thyer_Photographer-48

I flera år har Miyakawa-san finslipat sin körförmåga på banan. Han kartlade sina racinglinjer med hjälp av en DigSpice GPS-spårare och timer, förfinade varje in- och utfart i varje hörn och granskade dataloggarna noggrant för att raka tiondelar av sekunder från hans varvtider.

Toby_Thyer_Photographer-39

Till slut gav praktiken resultat; Miyakawa-san deltog i sitt första lopp – en sju timmar lång uthållighet – vid sidan av Mitt på natten seniorer och placerade sig direkt tvåa. Han fortsatte sedan med att klocka ett 1:52:222 varv på Fuji Speedway, vilket är betydligt snabbare än Keiichi Tsuchiyas 2:01,18 i en Porsche 911 Carrera S (997), och hamnar bland de 15 bästa som skickats in av Bästa bilismen. Som referens är Fujis snabbaste bilvarvtider runt 1:42.

Se även  En modern fastighet vid vattnet i Miami för prestigefyllda superbilar
Toby_Thyer_Photographer-91

Naturligtvis är alla dessa siffror och vi kan diskutera de många faktorer som bidrar till en viss varvtid. Men det viktiga att ta bort från detta är att något fångade klubbens seniormedlemmars uppmärksamhet och fick Miyakawa-san att uppmärksammas. Och det där speciella hjälpte honom att vinna sin plats i Mid Night Racing Team.

Toby Thyer
Instagram _tobinsta_
tobythyer.co.uk

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button