Feature

En Mk2 Polo Breadvan Builder’s Finale. Tills vidare…

2020 var ett konstigt år för oss alla. Mitt i pandemin var tanken på att resa någonstans inte riktigt många människors tankar – eller ens möjlig – men jag hade att sprida mina vingar och flyga. Jag hamnade i Polen, där jag gick på Ultrace på Spodek Arena i staden Katowice.

Det var här jag träffade Thomas Owczarski från Chemnitz, Tyskland. Thomas är en före detta snickare som studerade fordonsteknik i Zwickau och är nu utvecklingsingenjör inom järnvägsindustrin. Han är också expert på att modifiera och trimma gamla Volkswagen Polo 2F, med några exempel under bältet.

Thomas’s 1992 Polo 2F Breadvan – mer känd som Raketpolo i sitt modifierade tillstånd – blåste bort mig. Det liknade inte något jag någonsin sett förut.

71

Ett anpassat widebody-kit inspirerat av sådana från sådana som RWB och Liberty Walk, kombinerat med köttiga däck och en turbouppsättning säkerställde att Polo verkligen stack ut bland alla andra bilar i showen, vilket säger något. Tyvärr tog jag bara ett par bilder av det, så det kanske är en historia för en annan dag.

74

2021 återvände Thomas till Ultrace – nu på Wrocław Stadium – med sin orangea Polo 2F Breadvan. Nästa år tog han fram sin värdefulla ägodel – en andra vit Polo.

75

jag gjorde gå på Ultrace 2022, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg om jag såg bilen eller inte. Jag vet med säkerhet att jag inte tog några foton av den, men när jag tittar på galenskapen genom denna från Vladimir önskar jag verkligen att jag hade gjort det.

66

Det för oss till Ultrace 2023, där denna 1991 Volkswagen Polo 2F Breadvan drog in mig för en närmare titt. Den breda karossen gav det omedelbart bort; jag visste exakt som hade byggt bilen.

Se även  Den bästa Mercedes-AMG G63 du kan köpa idag
1

Thomas köpte Polo av en vän som hade köpt bilen för sin nya fjädring. Bilen var en bonus, så han kunde gärna lasta av den till Thomas, som sedan kunde ge sig iväg ännu annan Breadvan-projekt.

68
36

Som den vita Rocket Polo, Thomas röda bil har fått samma anpassade bredkroppsbehandling, vilket har lagt till hela 200 mm bredd på varje sida av bilen. Tillsammans med glasfiberskärmarna och sidokjolarna krävdes också anpassade främre och bakre stötfångare. En främre splitter och gultonade strålkastare avslutar allt.

44
19

Runt utsidan sitter smidda kolfiberdelar. Vissa är remakes av OEM-delar, medan andra – som sidospeglarna – är specialdesignade delar.

24

Thomas kör Polo regelbundet, men eftersom han planerar att använda den dagligen har han gjort några modifieringar för att förbättra bilens hantering, samtidigt som han ställer in åkhöjden. KW coilovers har monterats och alla gummibussningar ersattes med Powerflex polyuretanekvivalenter.

När det gäller hjul har Thomas valt Schmidt Revolution Modern-Line 3-delade delar som mäter 16×10 tum i alla fyra hörnen. De +30 offset fronterna har en 4-tums yttre skål, medan de +15 mm bakre har en solid 6,5-tums polerad pipa.

37
8

Det är tydligt att Thomas ägnade mycket tid åt de yttre detaljerna, men det finns mycket mer inuti Polo också.

51
48

Grå bilinteriörer och säten med färgstänk påminner mig om min barndom på 90-talet, så den här tog mig direkt tillbaka. Vad som också är 90-talsspec är det knallande ljudsystemet. Så bra faktiskt att taket har stärkts, och för ljudkvalitet är hela interiören skiktad med mellan två och fyra lager av alubutyldämpning.

46

Det speciella med systemet är att förutom den moderna Kenwood-huvudenheten, består den till stor del av gammaldags ljudutrustning. I golvet i den främre passagerarens fotutrymme finns ett par Helix HXA 400 MkII-förstärkare för fyra Hifonics ZX-M3 mellanhögtalare och fyra Hifonics ZX-6.2T diskanthögtalare. Dörrarna är invändigt delade för att ha separata höljen för mitten.

Se även  De Laurentiis Estate för 26 miljoner dollar med utsikt över alla Beverly Hills
15
38

Bakom passageraren finns ett par Steg QMOS 75.4-förstärkare – för de fyra Phonocar 737-serien kick-bashögtalare – inklämda mellan två Steg QMOS 220.2-förstärkare som driver de två Cerwin Vega V124 12-tums subwoofrarna i bagageutrymmet.

61

”För att bygga något annorlunda än den första Rocket Polo, bestämde jag mig för att se tillbaka till där allt började på 90-talet med bilhi-fi,” säger Thomas. ”Under de senaste tre åren har jag samlat NOS [new old stock] förstärkare och högtalare från alla bra namn på onlinemarknadsplatser. Förstärkarna fanns främst i Tyskland och Italien, Phonocar-högtalarna jag fick från Italien, och bashögtalarna hittades i Schweiz.”

14

De med ett skarpt öga kanske har upptäckt logotypen ovan tidigare i det här inlägget. Det är inte något slumpmässigt; det har varit med Thomas länge. Långt tillbaka till 1998, när graffitikonsten var stor i Tyskland.

’DFC’ står för ’Driving Fancy Cars’, och det här är en tidig skiss av en logotyp som Thomas sprayade i sitt garage. Insignian har följt honom i mer än två decennier, och han hittar alltid en plats för den i sina byggnader.

26
34

Under huven har den vanliga 54hk 1,3L AAV-motorn bytts ut mot en 1,4L DOHC 16V AFH-enhet från en Volkswagen Polo 6N2. Inuti finns det större portar och 256-graders kammar; utanför hittar du ett specialdesignat insugningsrör med ett K&N-filter som tillför kall luft från en stor kanal framtill på bilen, och ett anpassat, lika långt, rörformigt avgasgrenrör i rostfritt stål.

35

Skärmen löper in i ett anpassat 55 mm avgassystem med två ljuddämpare för att hålla grannarna nöjda. Thomas säger att motorn ger ödmjuka 125 hk, men den är perfekt för daglig körning. Växellådan är en ombyggd VW G40-vara, och hela drivlinan sitter i ett rent och mycket detaljerat motorrum.

Se även  Hennessey Venom F5 x Skeleton Concept Venom F5
25

På tal om detaljer, här är en verklig sprängning från det förflutna. A äkta Speedhunters x TAKATA Racing dragband som Thomas förvärvade förr i tiden.

21

Thomas säger att det här senaste Polobygget var en vild berg-och-dalbana, ända tills han åkte till Polen och Ultrace med sina vänner. De är en tajt grupp som har varit med Thomas i flera år. Lutz tar hand om svetsningen, David kommer med kompositerna, Mario sköter lackeringen och Ferry ser till att bilarna tar sig dit de ska.

Denna konstruktion har dock en speciell plats i Thomas hjärta. Han träffade Kai för 10 år sedan, och de blev snabbt bästa vänner. Tyvärr dog Kai förra året, så att få en del av sin tid och ansträngning investerad i denna konstruktion betyder världen för Thomas. Det är en bil han kommer att behålla för alltid nu.

20
69

Kommer vi att få se ytterligare en Polo-bygge från Thomas på Ultrace? Det får tiden utvisa, men förmodligen inte säger han. Med mer än två decennier spenderade på att modifiera modellen, tycker Thomas att det är dags att gå vidare till något annat. Vad han tar med sig till Polens största bilfest under åren framöver får vi bara vänta och se.

Det var allt för vår Ultrace 2023-täckning. Som många kan jag inte vänta på att se vad som väntar för nästa års show.

Alen Haseta
Instagram: hazetaa

Ytterligare bilder av Vladimir Ljadov
Instagram: wheelsbywovka
eftersom@wheelsbywovka.com
www.wheelsbywovka.com

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button