Feature

En Datsun 280Z omarbetad av DCW Classic

Tillfälligheter händer i våra liv hela tiden, och jag snubblade glatt in i en på Ultrace 2023. Att se tre S30Z parkerade tillsammans kommer att väcka någons intresse, men bilen med RS Watanabe-hjul lockade mig att titta närmare.

Jag är glad att det också gjorde det, för som det visade sig byggdes alla tre av DCW Classic i Litauen, och företagets grundare Romas Tamulevicius är inte främmande för Speedhunters.

Vi presenterade Romas första Z-bygge någonsin för mer än ett decennium sedan, och under tiden sedan han skapade inte mindre än 16 fler S30:or. Med varje nytt projekt har han fulländat sina restaureringstekniker och utökat sitt antal anpassade delar.

Detta Z heter Oggy, och det är bygg #2 från DCW Classics begränsade upplaga ’Dream It / Drive It’ serier.

dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-21

Den tillbakadaterade 280Z från 1977, som är målad i en blå/turkos nyans som jag önskar kunde förmedlas bättre i bilder (den hårda polska middagssolen hjälpte inte), är det senaste och mest utmanande projektet som Romas och hans team någonsin har påbörjat på. Romas hanterar ett detaljerat Facebook-konto för sina byggen, så om du är intresserad av alla små detaljer i den här, kolla in det.

dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-20

Datsuns exteriör replikerar det på den ikoniska 240ZG, plus mer. Det finns ett DCW Classic G-nossats, ZG-kopior av stänkskärmar, DCW-designade klara hörnljus, replika strålkastarskydd, OEM långskaftade stänkskärmsspeglar och en bakspoiler i torr kolfiber.

Mitt favoritdesignelement är den ventilerade huven, komplett med luftgrillar i Lamborghini Miura-stil.

dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-3

Hjärtat i Z är en 3,1-liters strokermotor, byggd med smidda kolvar, smidda stänger och en LD28-vevaxel. Topplocket har CNC-porterats, polerat och försett med överdimensionerade ventiler.

Se även  Group-D Audi S1 ​​lever
dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-2

Hur bra ser det där insugningssystemet ut?! DCW specificerade en uppsättning ITB från en BMW S52 M3-motor och monterade dem på ett anpassat grenrör. Kolfiberhastighetsstaplar avslutar saker och ting.

dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-9

Motorrummet genomgick en omfattande sanering, med alla linjer och kablar dragna genom innerskärmarna. En del av dessa ledningar matas från två Ecumaster PMU:er kopplade till ett Ecumaster EMU Classic motorstyrningssystem. Slutligen har drivlinan en 5-växlad manuell växellåda skapad med delar från Nissan LD28 diesel- och S14-växellådor, och en Subaru R180 3,54 LSD-differens som går ut till DCW-axlarna.

Det borde vara uppenbart vid det här laget hur väl genomtänkt varje aspekt av denna konstruktion är, och det sträcker sig till hanteringen. Den omarbetade upphängningen har BC-coilovers, och de bakre kontrollarmarna var specialbyggda för att passa in (förflyttade 25 mm bakåt) och centrera de bakre hjulen inom bågarna. Wilwood-bromsar är installerade i alla fyra hörnen med 305 mm skivor framtill.

dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-17

Interiören har fått lika stor uppmärksamhet på detaljer. Den DCW-tillverkade instrumentbrädan och mittkonsolen är trimmade i Alcantara, och åtföljs av anpassade mätare och en Vintage Air A/C-enhet. Instrumentpanelen rymmer också en retroljudsradio med ett OEM-liknande ansikte.

dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-27

Anmärkningsvärda interiördetaljer inkluderar specialbyggda skopsäten, en DCW SSZ-ratt med ekrar och en växlingsknopp i rostfritt stål designad i samarbete med Commune DIY.

dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-1
dcw-datsun-280z-by-wheelsbywovka-6

Hela byggprocessen sträckte sig över cirka 2 200 timmar, vilket innebar stunder av stillestånd, omtänkande, omarbetning och förändringar av planer. För romer hade detta projekt särskild betydelse, eftersom det gav honom friheten att verkligen förverkliga en vision.

Det förblir dock inte i Romas händer. Den här sommaren, Oggy kommer att levereras till sin nya ägare i Chicago, USA. Om jag någonsin är i Prienai, Litauen, kan du vara säker på att jag kommer att besöka DCW Classic för att se på egen hand hur de sätter ihop dessa Zs.

Se även  En Datsun 240Z årtionden på väg

Vladimir Ljadov
Instagram: wheelsbywovka
eftersom@wheelsbywovka.com
www.wheelsbywovka.com

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button