Feature

En C33 Laurel Labor Of Love

Vi har alla den perfekta visionen av våra favoritbilar. För vissa är det helt självklart. För andra är den perfekta visionen något som inte är hugget i sten; det utvecklas med tiden när nya idéer dyker upp och nya möjligheter dyker upp.

Jay, ägaren till denna street/drift-spec C33 Nissan Laurel, prenumererar definitivt på den senare.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-1

När Jay köpte JDM-importen var det i princip ett blottat skal. Bilen kom naturligtvis inte till Irland på det sättet, men C33 Laurels är lätt att blanda och matcha med motorer, drivlinor och fjädringskomponenter från A31 Cefiros och R32 Skylines från samma era, så köp en från driftgemenskapen som en rullande kropp är inte alls ett ovanligt scenario.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-2

Under tiden sedan Jay fick Laurel tillbaka på vägen, har den förblivit i ett konstant tillstånd av evolution. Han ändrar alltid saker och håller bilen så fräsch som möjligt, oavsett om det är genom en ny motorinstallation eller något så enkelt som olika hjul.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-3
2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-6

Dess nuvarande skepnad blandar japansk eftermarknadsprestanda och stylingdelar – många från den gyllene JDM-tuning-eran från slutet av 90-talet/början av 00-talet – plus lite nyare redskap och teknik från utanför Japan för att förbättra körupplevelsen.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-7
2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-30

Låt oss börja utanför, där du hittar ett tredelat Final Konnexion FRP-karosspaket, bestående av djupa främre och bakre stötfångarspoilers och sidosteg för en klassisk C33 driftvibe. Till detta kommer en FRP-ventilerad motorhuv plus kouki grill och bakljus. Även om färgen ser svart ut, när ljuset träffar den väcker den djupröda nyansen och tunga metalliska flingor verkligen finishen till liv.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-11

Felmatchade arbetshjul – 19×9-tums -13 förskjutna VS-XX med stegade läppar och guldhårdvara framtill och samma storlek (men +35 offset) Emotion D9R på baksidan – drar ihop det yttre utseendet.

Se även  duPont REGISTRY Supercars Holiday Rea
2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-38
2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-37

Inuti har Jay hållit saker enkelt, men resultatet är effektivt. Laurel har en komplett interiör, men en som nu inkluderar några JDM-klassiker – en Cusco rullbur, old school Bride framsäten (Brix 1.5 och Brix 1 varianter) och en djupskuren Nardi-ratt. En oväntad men mycket välkommen uppgradering är Haltech iC-7 Classic digitalt instrument, som vidarebefordrar all information under motorhuven till Jay via en Haltech Elite 2000 ECU.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-19

Det finns en bra anledning till varför Jay valde en toppmodern motorstyrning för C33, och allt avslöjas när du lyfter på huven. Trots vad ’RB26’-omslagen kan antyda, är detta faktiskt en hardcore 2,5L-motor.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-21

C33 Laurel såldes aldrig med en RB25DET, men det är en naturlig passform eftersom RB25DE och RB20DET-drivna modeller erbjöds. Inte för att motorn liknar sin fabriksspecifikation på många sätt nu. Efter att ha byggts upp helt med smidda inre delar har Jay kunnat gå vild med forcerad induktion.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-20

Nu ersätter den ursprungliga Nissan 45-seriens turboladdare ett stort, dubbla kullager Garrett GT3076R som sitter på ett 6Boost avgasgrenrör och kör en Turbosmart 50 mm extern avfallslucka. Luft kyls genom en Skyline GT-R intercooler och kommer in i motorn genom en GReddy insugskammare, medan bränslepåfyllning sker via 700cc injektorer monterade i GReddy-skena. Slutligen kommer förbrukade gaser ut genom ett anpassat avgassystem i rostfritt stål som innehåller en bakre del av Kakimoto Racing.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-17

Det är ett solidt paket som har en bra balans mellan prestanda och tillförlitlighet. Och när Jay straffar den håller motorn sval genom en aluminiumkylare med dubbla elektriska fläktar och en Trust GREX oljekylare. En RB25 5-växlad manuell växellåda och OS Giken dubbelplåtskoppling överför kraften, medan en Nismo 2-vägs LSD får den till marken.

Se även  De bästa Maserati MC20 du kan köpa idag
2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-8

Fjädringens modifieringar är omfattande, som börjar med driftspecifika Kei Office-coilovers och inkluderar Cusco främre spänningsstänger, rosenledade spårstångsändar, Cusco bakre camber och tåarmar, en uppgraderad bakre krängningshämmare, solida bakre subraminsatser och mer. För bromsar har Jay gått OEM+-vägen med Brembo bromsok och skivor från en Nissan 350Z Track.

2023 Speedhunters Nissan Laurel C33 JJ av Paddy McGrath-12

Jays kärlek till sin C33 Laurel är uppenbar, och med tanke på hur priserna för JDM-entusiastbilar har stigit dramatiskt på senare tid, får jag en känsla av att den här kommer att vara med honom under lång tid framöver. Satsa bara inte på att det förblir i denna skepnad.

Brad Lord
Instagram: speedhunters_brad

Fotografi av Paddy McGrath
Instagram: pmcgphotos
Twitter: pmcgphotos
paddy@speedhunters.com

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button