Nyheter

Elbilar under 40 000 USD kan ännu inte vara lönsamma, säger GM:s VD

General Motors vd Mary Barra sa på en konferens i fredags att elbilar som säljs för mindre än $40 000 inte kan vara lönsamma ännu. Det är ett oväntat uttalande från chefen för en biltillverkare som har varit ganska optimistisk om prisvärda elbilar.

Som rapporterats av Reuters sa Barra till konferensdeltagarna att kostnaderna för elbilsbatterier fortfarande är för höga för att bygga lönsamma fordon med höga volymer som säljs för mellan 30 000 och 40 000 dollar, men förutspådde att kostnaderna för elbilar för förbränningsfordon kommer att uppnå paritet ”någon gång under den senare delen av detta decennium … kanske lite längre.”

2023 Chevrolet Bolt EV

Barra sa också att Tesla fortfarande har ledningen inom elbilsteknik, lönsamhet och skala, men tillade att ledningen inte kommer att vara permanent. Och hon sa att GM har gått för långsamt med elbilslanseringar i Kina – världens största nya bilmarknad och en stark för elbilar. Nya Chevrolet och Cadillac elbilar som lanseras i Kina under de kommande 18 månaderna kommer att hjälpa till att återuppbygga marknadsandelar där, sa hon.

Samtidigt, i USA, erbjuder GM redan Chevy Bolt EV och Bolt EUV under 40 000 USD. Det sänkte priset på båda varianterna för 2023 års modell, även om de nu är planerade att upphöra.

Men GM har lovat en basversion på 250 mil av sin 2024 Chevy Equinox EV med ett baspris på $30 000 – en elbil som, baserat på Barras senaste uttalande, kanske inte går med vinst.

Biltips Reports har kontaktat Chevrolet för att få klarhet i huruvida detta kan förändra någon av GM:s produktplaner för prisvärda elbilar.

GM har förutspått framtida lönsamhet för elbilar på massmarknaden sedan 2017, då de tillkännagav att de skulle försöka göra lönsamma, prisvärda elbilar i stort antal. 2018 lovade man att man skulle kunna tjäna pengar på helt elektriska bilar till 2021, och ett år senare föreslog man att elbilar skulle kunna vara lönsamma i början av decenniet. Bara förra året sa GM att elbilar skulle vara lönsamma 2025 tack vare förväntade federala incitament.

GM:s framtida EV-planer fokuserar på dess Ultium-hårdvara, som GM-president Mark Reuss har sagt kommer att vara lönsam från dag ett. Så det är oklart hur Chevy Equinox EV på $30 000 – en av dessa Ultium-modeller – passar in i de till synes motstridiga uttalandena från Barra och Reuss. Har de större, dyrare elbilarna som GMC Hummer EV och Chevy Silverado EV tillräckligt med inbyggda vinster för att kompensera för förlusten?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button