Nyheter

Elbilar kostar fortfarande mycket mer än bensinbilar att försäkra – även hybrider

Elfordon fortsätter att vara mycket dyrare att försäkra än bensinmodeller, i genomsnitt, inklusive hybrider.

Enligt Consumer Reports, med hänvisning till nationellt genomsnittsdata från The Zebra, ett försäkringsjämförelseverktyg, kostar Chevrolet Bolt EV något mer att försäkra än Toyota Prius eller Hyundai Ioniq Blue hybrider. Tesla Model 3 kostar mer än 20 % mer (cirka 500 USD mer) årligen att försäkra än en BMW 3-serie eller Audi Q4. Och en Tesla Model S kostar i närheten av 12 % (cirka 400 USD mer) att försäkra än en BMW 7-serie eller Audi A8.

2019 Chevrolet Bolt EV

Per varumärke är uppdelningen mycket mer uttalad. Zebra påpekar att Tesla är näst efter Maserati i årlig premiumkostnad – hela 3 419 dollar, vilket är mer än dubbelt så mycket som det genomsnittliga beloppet för ett antal vanliga märken inklusive Jeep, Volkswagen och Subaru. Det nämns dock inte om dessa resultat är normaliserade för de försäkrade fordonens ålder eller årsmodell.

Den skyhöga kostnaden för batteribyte vid en kollision kan ha att göra med det. Som Reuters avslöjade förra månaden, i vad som förväntades bli en cirkulär ekonomi, hopar sig batteripaket på vissa marknader (eller länder) eftersom biltillverkare inte har tillhandahållit vägledning eller kunskap för att öppna upp och fixa förpackningar.

Så istället är det ofta upp till försäkringsbolagen att stå för kostnaden för ett helt nytt paket – i många fall kostar det mer än 20 000 USD – eller skriva av bilen. Och det senare resultatet är statistiskt oftare valet för elbilar jämfört med andra fordon, enligt CR. Detta fortsätter cykeln med att accelerera elförsäkringspremierna snarare än att minska dem.

Se även  2024 Ford Mustang kostar $32,515, men $43,090 för V-8 GT

Beslut kring tillverkningsbarhet kan spela en roll. Tesla, till exempel, har enligt uppgift inte byggt in någon reparerbarhet i sitt strukturpaket som ges till den Texas-tillverkade Model Y. Och för det helt nya sättet Tesla kommer att använda för att göra den kommande Cybertrucken, har det ännu inte specificerat om batterierna kommer att vara tillgänglig överhuvudtaget.

2019 Tesla Model 3 - IIHS sidokrocktest

2019 Tesla Model 3 – IIHS sidokrocktest

Tesla erbjuder sin egen försäkring, och enligt företaget är den för närvarande tillgänglig i Arizona, Kalifornien, Colorado, Illinois, Maryland, Minnesota, Nevada, Ohio, Oregon, Texas, Utah och Virginia. Tesla Insurance är baserad på en patentskyddad säkerhetspoäng, som körs på ett 30-dagars vägt medeltal och, i vissa stater, faktiskt körbeteende. Rivian etablerade också sitt eget försäkringsprogram 2021, med flera tredjepartsförsäkringsgivare, och sa då att det skulle erbjudas i 40 stater. Porsche har också experimenterat med EV-försäkring för sin Taycan.

Med priserna som börjar sjunka på elbilar, och vissa, som Tesla Model Y, nu kostar mindre än genomsnittet på framsidan, är det värt att komma ihåg att elbilar kostar mycket mindre att köra – särskilt med höga bensinpriser – jämfört med bensinfordon, med försäkring som ett enda undantag.

2023 Nissan Leaf

2023 Nissan Leaf

Slutligen finns det hopp om att priserna ska sjunka, och som en modell visar, kan detta bara vara en fråga om att få tillräckligt med fordon där ute för att biltillverkare och serviceavdelningar ska förstå nyanserna av sådan reparation. CR nämner Nissan Leaf, som har varit allmänt tillgänglig i mer än ett decennium, som ett exempel eftersom den kostar $35 mindre per år att försäkra än Prius.

Se även  Hybrid- och PHEV-märkningar, Tesla på Electrify America, EV-produktplaner: Dagens bilnyheter

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button