Reviews

DS 3 recension 2023 | Auto Express

DS 3 sticker ut från mängden med en stil som är helt egen, men den är lite medelmåttig i de flesta andra avseenden. Det finns en generös mängd standardutrustning, men priserna är höga för en liten premium-SUV som inte riktigt kan matcha sina rivaler för ren kvalitet och polering.

Designad med komfort i åtanke, DS 3 är bekväm på stan, lätt att köra och förfining är bra, men den saknar den kontroll du får från konkurrenterna. Både bensin- och elektriska drivlinor är dock tillräckligt starka, med DS 3 E-Tense som får en imponerande räckviddshöjning som en del av en nyligen genomförd ansiktslyftning.

Om DS 3

DS-varumärket är en lyxgren av Stellantis, moderbolag till flera biltillverkare inklusive Peugeot, Citroen och Vauxhall. Tidigare var DS-namnet knutet till high-end Citroen-modeller, men nu står det för sig självt. Dess sortiment inkluderar nu DS 7 mellanstor SUV, DS 9 sedan och DS 4 halvkombi, med DS 3 som varumärkets nybörjarmodell.

Det franska företagets lilla SUV är baserad på samma Common Modular Platform som Peugeot 208 och 2008, och erbjuds med ett urval av bensin eller eldrift. DS 3:s konkurrenter med förbränningsmotor inkluderar Audi Q2 och MINI Countryman, tillsammans med avancerade versioner av Volkswagen T-Roc, medan den helelektriska DS 3 E-Tense konkurrerar med Vauxhall Mokka Electric, Hyundai Kona Electric och Kia Soul EV.

En ansiktslyftning för 2023 såg till att ett antal ändringar gjordes i DS 3, inklusive ”Crossback”-delen av modellens ursprungliga namn släpptes, borttagandet av en dieselmotor från sortimentet och tillägget av ett nytt infotainmentsystem.

Bensinmotorn är en turboladdad 1,2-liters trecylindrig enhet som i basen PureTech 100-skena är ihopkopplad med en sexväxlad manuell låda, medan PureTech 130-bilarna får en åttastegad automat.

Se även  Ny MINI Countryman åk recension

DS 3 E-Tense fick mer betydande uppdateringar för 2023, framför allt ett större 54kWh batteri och mer kraft. Som ett resultat ger den lilla elektriska SUV:n nu upp till 250 miles på WLTP-kombicykeln – nästan 60 miles mer än den gamla modellen.

Det finns fyra trimnivåer att välja mellan – Performance Line, Performance Line+, Rivoli och Opera – men även nybörjarmodeller får 17-tums lättmetallfälgar, nyckelfri start och ett 10,3-tums infotainmentsystem med Android Auto och Apple CarPlay-anslutning. DS Safety Pack är också monterat som standard, och detta inkluderar automatisk nödbromsning, körfältsassistans och hastighetsbegränsning. Detta paket hjälpte DS 3 att få sitt femstjärniga säkerhetsbetyg från Euro NCAP.

För en alternativ recension av DS 3, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button