Luxury car

Dödfödd NEVS Emily GT har in-wheel-motorer, Saab-signaler

En hemlig eldriven sedan under utveckling hos NEVS har dykt upp, samma månad som den svenska elbilsstarten meddelade att den skulle lägga ner.

NEVS är företaget som berömt försökte rädda Saab efter att det gick i konkurs 2011. Efter att ha misslyckats med detta försökte NEVS använda sitt eget namn för ett märke av elbilar som packade den senaste tekniken och utvecklats av många av samma personer som arbetade på Saab.

En av dessa elbilar var en stor sedan, avslöjad här i prototypform som NEVS Emily GT. Utvecklingen startade 2019 och slutfördes på bara 10 månader.

2020 började NEVS dokumentera utvecklingen av Emily GT med marknadsföringsföretaget Plint, som nu har släppt en del av innehållet som producerats.

En del av innehållet inkluderar en video med Koenigseggs vd och grundare Christan von Koenigsegg som testar en Emily GT-prototyp. NEVS förvärvade en andel på 20 % i Koenigsegg 2019, och de två företagen planerade att bilda ett joint venture vars syfte aldrig avslöjades utan ansågs vara i EV-utrymmet.

Emily GT var inte avsedd för produktion. Dess syfte var att demonstrera för in-wheel elmotorteknik från Protean, ett brittiskt EV-teknikföretag som förvärvades av NEVS 2019.

Utvecklingen leddes av Peter Dahl, som började sin karriär på Saab 1994 och kom till NEVS efter Saabs konkurs. Inblandad i projektet var även den tidigare Saab-designern Simon Padien, som ingick i teamet som arbetade med den senaste Saab 9-5, vilket kan förklara varför Emily GT med sitt boxiga växthus ser ut att kunna bli en andlig efterträdare till 9:an. -5.

Inga specifikationer har släppts av NEVS, men man tror att Emily GT var designad för att stödja ett batteri så stort som 175 kwh. Var och en av dess fyra Protean-hjulsmotorer ansågs ha en effekt på 120 hk, vilket skulle innebära en sammanlagd effekt på cirka 480 hk.

Med varje motor som sitter i utrymmet inuti ett hjul – som levererar kraft exakt där och när föraren behöver – var det inte nödvändigt med växellådor, drivaxlar och differentialer, vilket eliminerade vikten samtidigt som effektiviteten i kraftöverföringen förbättrades. Dessutom kan varje motor i hjulen styras helt oberoende, vilket ger mycket bättre kontroll, prestanda och fordonsdynamik än mer konventionella drivsystem. US EV startup Lordstown använder in-wheel motorer på sin Endurance elektriska pickup.

Ytterligare utveckling av Emily GT stoppades 2021 när NEVS moderbolag Evergrande Group hamnade i ekonomiska problem med skulder på mer än 300 miljarder dollar, främst kopplade till dess fastighetsverksamhet i Kina. Vid den tiden, när finansieringen torkade, började NEVS redan leta efter en köpare. Nu har NEVS lagt ner och söker köpare till sina tillgångar. Emily GT tros vara bland de tillgångar som NEVS har lagt ut till försäljning.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button