Nyheter

Detroit-entusiasten omfamnar 1980-talets General Motors bilar

Medan nästan alla kan uppskatta en orörd Bel Air, en Mustang Mach 1 eller en omodifierad Supra, hur är det med de vanliga men underskattade fordonsmodellerna som på något sätt överlevde tidens tand?

Jag stötte nyligen på ett vinterfoto taget nära Tetonbergen av min mamma i hennes då nya 1982 Chevrolet Cavalier tvådörrars coupé. Hon och min pappa köpte den bilen från Axtell Chevrolet i Logan, Utah precis när jag föddes, och de körde stolt den runt i Klippiga bergen i flera år innan de bytte till en större kändis.

1982 Chevrolet Cavalier Spencer transporterades från Kalifornien till Michigan

Mamma och pappa var vid den tiden i framkanten av biltekniken, sedan 1982 var det första modellåret för Cavalier. Bilen stöddes av General Motors ”J-body”-plattform och började säljas i maj 1981 med endast ett motorval: en 1,8-liters L46 inline-fyra som kunde kopplas till en fyrväxlad manuell eller en treväxlad -växlad automatisk växellåda. J-plattformen användes flitigt under denna era för andra ommärkta Cavalier-varianter som Buick Skyhawk, Cadillac Cimarron, Oldsmobile Firenza och Pontiac Sunbird.

Fyrtio år senare (usch, det gör ont att skriva!) har mamma för längesedan gått vidare från General Motors-familjen (hon delar för närvarande sin tid mellan en senmodell av Acura sedan och en Lexus cabriolet). Men precis som vi ser inom andra områden av samlarbilsvärlden har marknaden för vissa 1980- och 1990-talsfordon – till och med Cavalier – tagit fart.

Jag kom ikapp Spencer Strucienski, en samlare från Detroit som är en ivrig avicionado av dessa typer av bilar. Spencer och delar en liknande passion för 1980-tals boxiga stilar från General Motors. Hans nuvarande kollektion spänner över några unika nostalgiframkallande bilar från den eran, inklusive en Pontiac Grand Prix och en Oldsmobile Silhouette minivan – ett fordon som kärleksfullt kallas en ”Dustbuster van” för sin ikoniska kilform.

Nedan är en 10-frågestund med Spencer om hur det är att vara en GM-samlare från 1980- och 1990-talen.

Vann

Vann ”Dustbuster”.

Hur många fordon har du ägt?

Spencer: Jag har för närvarande upp till 52 fordon under de 15 år som jag har kört. De är fordon som sträcker sig från årsmodell 1983 upp till 2018.

Vilka fordon finns i din nuvarande samling? Vilken är en daglig förare, eller cyklar du igenom?

Spencer: Detta ändras på månadsbasis, men för närvarande har jag en 1986 Chevy Cavalier CL, 1989 Pontiac Grand Prix SE, 1990 Pontiac Grand Prix STE, 1993 Chevy Cavalier Z24, 1995 Oldsmobile Silhouette och min dagliga förare – en 2012 Ford Fusion . Under vintermånaderna körs ingen av mina gamla bilar, så Fusion tar upp dagliga uppgifter. Men när vädret blir varmt, cyklar jag genom bilar; brukar köra dem en till två veckor åt gången.

Vad väckte först ditt intresse för 1980-talets GM-fordon?

Spencer: Min pappa var en Mopar-kille, men jag slutade på något sätt som en ullfärgad Ford-fanboy som liten. Två av mina mostrar hade Tempos när jag växte upp och av någon anledning var jag förälskad i dem och ville alltid att en skulle vara min första bil. Innan jag fick mitt körkort cyklade jag genom mitt grannskap och ”Tempo Spot”. Konstigt nog har jag fortfarande alla dessa bilder jag tog för flera år sedan lagrade på en gammal bärbar dator till mig. Hur som helst, spola fram till att jag är 15 år i bilaffär på gymnasiet. Vi hade en 1993 Chevy Cavalier RS ​​med en 3.1L V6 donerad till vår butik. Min billärare bestämde att vi skulle fixa det och sälja det för att köpa verktyg/tillbehör till butiken. Min 16th födelsedagen närmade sig snart, och jag körde bilen av min mamma och hon sa att hon skulle köpa den åt mig som min första bil. Jag var inte särskilt entusiastisk för vid den tiden var jag inte ett stort fan av GMs. Men det var den Cavalier som väckte mitt intresse för gamla GM FWD-bilar. 3.1 V6:an var väldigt potent i den bilen och den var otroligt pålitlig under de fem år jag ägde den; färja mig till och från gymnasiet och så småningom college. Till slut kom rosten in, men den sprang ändå och körde till skroten. Jag är skyldig den bilen mycket eftersom jag tror att mitt liv skulle ha sett väldigt annorlunda ut om jag skaffat någon annan bil.

Vilka är några av de unika egenskaperna som fordon från den eran hade (digitala bindestreck, handskfacket för Grand Prix-kombinationen, ljudsystemet Cimarron Symphony Sound, sådana saker)?

Spencer: Jag är riktigt stor på alla digitala skärmar, som 88-91 Cutlass Supreme gauge kluster, infocenter/kompassskärmar i Grand Prixs och Bonnevilles. I grund och botten alla de jippon som inte tillför bilen så mycket, annat än överväldigande nostalgi över hur det var att leva på 1980-talet. Snygga rattkontroller i Pontiacs var också bra. Jag får fortfarande en kick av naiva människor som oroar sig för att knapparna flyger överallt om ”airbagen” löser ut. Jag antar att vi går in i en ålder där folk inte inser att inte alla bilar hade krockkuddar då. När det gäller säkerhet, medan många människor tycker att de är irriterande, älskade jag de motoriserade säkerhetsbältena från denna tid också. Jag har ägt ett par Tempos och jag gillar den funktionen.

Gamla GM-prylar

Gamla GM-prylar

Jag märkte att du nyligen hade en Cavalier transporterad från Kalifornien till Michigan. Vad gjorde det fordonet önskvärt och vad har du för planer för det?

Se även  2024 BMW 4-serie spionbilder

Spencer: Det här var lite av ett impulsköp. När jag har blivit äldre har jag mindre och mindre tålamod för rostiga fordon och när den här bilen dök upp på marknadsplatsen kunde jag inte titta bort. Det är en mycket högt valbar bil i en cool färgkombination – det är bara ett par alternativ än att vara en Cadillac Cimarron. Lyckligtvis var säljaren super lugn och tålmodig när jag ställde in frakten och betalade honom online. Jag pratade aldrig ens med killen i telefon – vi gjorde hela transaktionen via sms. I dagens samhälle kommer det förmodligen att få en del människor att krypa, men det löste sig för mig! Jag är väldigt glad över att ha bilen nu, det är en bil från Kalifornien och det märks. Underredet är hur rent som helst, precis som jag vill.

Vilka är en eller två av dina drömbilar – antingen inom ditt nuvarande ”räckvidd” eller långt utanför det?

Spencer: Det här är en svår fråga eftersom jag är en enkel kille. Jag äger i princip alla mina drömbilar vid det här laget. Jag älskar verkligen den här eran av FWD-bilar och äger det mesta jag har velat ha. Fortfarande på min bucket list är en Dodge Omni GLHS och Dodge Charger (den FWD Omni-baserade). Jag vet, de är Mopars men de är så 1980-tal och jag älskar det. GLHS säljer till en premie på grund av deras önskvärdhet och laddarna är otroligt svåra att hitta.

Om du var tvungen att göra en förutsägelse, vad tror du är en för närvarande underskattad framtida samlarobjekt?

Spencer: Tyvärr tror jag att dessa epoker av bilar inte kommer att uppskattas särskilt mycket, åtminstone de normala vardagliga bilarna i alla fall. Jag tror att de kanske kommer att uppskatta till mycket låga femsiffror när tillgängligheten sjunker till nästan omöjlig att hitta, men det beror på bilen. Generation X och Millennials verkar inte klara sig lika bra ekonomiskt som babyboomers som har råd att betala 6-siffrigt för klassiska muskelbilar. Gen-X och Millennials njuter av dessa bilar från en nostalgisk synvinkel, men inte alltför många av dem har den disponibla inkomsten för att betala stora biljettpriser för dessa bilar. Jag känner också att förändringen i elektrifiering sakta dödar bilkulturen.

1982 Chevrolet Cavalier

1982 Chevrolet Cavalier

Blir det svårt att hitta några specifika delar till dessa fordon?

Spencer: Alla fordonsspecifika delar börjar bli svåra att hitta – karossdelar, interiördelar, etc. Mekaniskt sett har jag inte haft så mycket problem med att hitta delar till mina bilar. Min Cavalier Z24 från 1993 har till exempel suttit i nästan 20 år – den behöver många slumpmässiga bitar som egentligen bara kan åtgärdas med en donatorbil för skrotupplag, men de dyker helt enkelt inte upp på några meter längre. Dessutom är främre fjäderben väldigt svåra att hitta för dessa bilar. Det är egentligen de enda delarna jag har haft svårt att hitta.

Se även  1959-1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta: 100 bilar som betyder något

Vilka gemenskapsresurser finns tillgängliga för någon som vill komma in i denna nisch?

Spencer: Facebook-grupper är absolut den bästa resursen för någon som försöker komma in i den här gemenskapen. Jag driver Classic GM FWD Society som fokuserar på alla GM FWD-fordon från 2001 och äldre. Vi har byggt en community med 15 000+ medlemmar sedan 2015 och vi är alltid villiga att hjälpa människor med deras relaterade fordon. Andra klubbar som Underappreciated Survivors och Malaise Motors är bra för att visa upp dina åk också. Det finns också mer fokuserade grupper beroende på din typ av fordon som Cimarron Owners Club, First/Second Gen J-body, 5th Gen Grand Prix Owners, Club APV (För Dustbuster skåpbilar) och ett ton till om du vill ha en mer specifik klubb.

Pontiac Grand Prix

Pontiac Grand Prix

Vilken är din favorit låt eller album från 1980- eller 1990-talet som är korrekt med tiden när du är på roadtrip?

Spencer: Jag vill lyssna på tidsriktig musik när jag kör mina gamla fordon. Jag har ingen specifik låt eller album som jag gillar, men jag har kurerat en spellista från 1980-talet på Spotify som jag ofta gillar att lyssna på. Med tanke på att senaste Cavalier är en 1986, har jag lyssnat på GTA: Vice City-soundtracket medan jag har kört det. Jag älskar att komma i humör av tiden när jag kör mina gamla bilar så det är definitivt något som hjälper mig att njuta av mina bilar ännu mer. Jag har också sammanställt en R&B-spellista från 1990-talet för när jag kör min ’93 Cavalier eller ’95 Olds Silhouette.

Dustbuster Van

Dustbuster Van

Det var fantastiskt att få kontakt med Spencer om hans kärleksaffär med GM-bilar från 1980-talet.

Chevrolet Cavalier tog sig för övrigt igenom ytterligare två generationer efter den som mina föräldrar ägde och skickades iväg i solnedgången efter 2005. (Värt att notera: Cavalier-namnskylten lever fortfarande kvar i andra delar av världen. Den säljs för närvarande i Mexiko som en ommärkt version av den kinesiskbyggda kompaktbilen Chevrolet Monza).

Ägde du eller en medlem av din familj en 1980-talsbil från General Motors förr i tiden? Låt oss veta i kommentarsfältet. Och om du är redo att hoppa in och följa med Spencer på resan för bilinsamling från 1980-talets malaise-era, kolla in listorna på ClassicCars.com och auktionerna på AutoHunter.com.

Denna artikel, skriven av Tyson Hugie, publicerades ursprungligen på ClassicCars.com, en redaktionell partner till Motor Authority.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button