Råd

Det är OK att ge upp lite effektivitet för komfort

Det är OK att ge upp lite effektivitet för komfort

  • Ray Magliozzi
  • 2023-04-17

Dear Biltips:

Hjälp! Min fru och min vuxna dotter har börjat med en praktik som jag är bekymrad över. I den hetaste delen av sommaren slår de gärna på bilens luftkonditionering OCH rullar ner rutan!?!

De säger att de gillar svalkan, men också njuta av den friska luften. Jag säger att bilens luftkonditionering används överdrivet mycket och dödar deras bensinkörning.

Ska jag vara orolig eller bara anse dem som nötter? — Mike

Jag gör det här också, Mike. När det är riktigt varmt ute finns det inget jag gillar bättre än att ha AC-ventilerna som blåser precis under bältet och frisk luft som blåser i ansiktet. Speciellt när man kör runt i stan. Jag gillar bara inte att vara inbäddad i en hermetiskt tillsluten bil.

Är det slösaktigt? Ja. Att ha rutorna nere – åtminstone vid högre hastigheter – försämrar bilens aerodynamik, så det minskar din körsträcka. Luftkonditioneringen i sig fungerar inte nödvändigtvis hårdare, antingen går den eller så går den inte. Men din totala bränsleförbrukning kommer att öka.

Hur försvarar jag det? Inte så bra. Jag ska erkänna att jag, precis som många av oss, ibland är villig att ge upp lite effektivitet i utbyte mot lite tröst. Jag antar att jag måste svara till Peter för det. Och mitt elverk.

Men innan du gör anspråk på den moraliska höjdpunkten och går efter din fru och dotter, Mike, se till att du inte är sårbar för motangrepp, Mike.

Se även  Smarta bilar för frånvarande ägare

Du har till exempel rätt i att det är effektivare, på motorvägen, att köra med rutorna uppe och luftkonditioneringen på. Men vet du vad som är ännu effektivare? Kör med fönstren uppe och luftkonditioneringen avstängd. Flickorna kan insistera på att du ska förebilda det exemplariska miljöbeteendet om du insisterar på att vara den moraliska domaren för deras energianvändning.

Och på tal om miljön, om du går den vägen, Mike, se till att du kör runt med ett handskfack fullt med deodorant och extra T-shirts. Och planerar att köra ensam mycket.

Så, slutsatsen är: Du har rätt, Mike. I motorvägshastighet sänker de sin körsträcka med fönstren öppna genom att minska bilens aerodynamiska effektivitet.

Kanske kan du få dem att kompromissa och hålla fönstren stängda på motorvägen och låta dem sänka fönstren runt staden, där aerodynamiken gör liten eller ingen skillnad. Eller acceptera bara verkligheten i situationen: Det är två av dem och en av er. Lycka till, bror.


Dags att säga hejdå till din trogna gamla bil? Låt det göra ännu en god gärning. Donera den till din favoritradiostation. Här är hur.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button