Feature

Den perfekta Nissan Silvia: Nob Taniguchi’s Iconic S15

”Tidlös” är ett ord som ofta slängs runt i bilvärlden. Ofta används den för att identifiera bilar som kom till som ett resultat av den gyllene eran av japansk trimning.

När man säger detta är det ganska ovanligt att en bil inte bara har ansetts vara tidlös, utan att den har behållit de modifikationer som gav den just den beskrivningen, och att den i slutändan betraktas som en tidskapsel från den era då den skapades. Men Nobuteru Taniguchis ex-personliga S15 Nissan Silvia är just det.

Tills nyligen har många av de bilar som skulle passa ovanstående kriterier blivit kvar, antingen bortglömda i det bortre hörnet av ett garage eller bara blivit lågprioriterade i en rörig verkstad. Vissa har blivit perfekt underhållna, medan andra har försummats.

Som tur är, när den japanska drivande världen har anammat sina rötter, har betydelsen av många av dessa bilar ökat. Och det betyder att slumpmässiga möten med ikoniska 2000-tals trimbilar nu blir allt vanligare.

Jag hade turen att fånga just den här bilen på Ebisu Circuit, där den för närvarande tas om hand av Power Vehicles innan den skickas till USA för att gå med i ’JDM Supreme’-kollektionen.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-54

För många D1 Grand Prix-purister representerar Taniguchi-sans S15 Silvia en gyllene era av drifting. En tid då hans stil, körförmåga och den tillgängliga trimningsprestanda manifesterade sig i en av de mest betydelsefulla S15 Silvias genom tiderna.

Även om inflytandet från denna bil inte är att underskatta, är det få som vet att S15 gick igenom flera iterationer innan den ultimata specen du ser på din skärm idag.

Se även  Ferrari förbättrar prestandan för SF90 med den gatulagliga XX-versionen
Speedhunters - Alec Pender - NOB15-61
Speedhunters - Alec Pender - NOB15-26

S15 började som en EV1 Lightning Yellow Spec R och var ursprungligen en Kei Office-demobil innan den såldes för användning av Taniguchi-san och Car Make T&E. Monteringen av en T&E Original Aero bodykit och Ganador-speglar markerade början på den ikoniska Taniguchi-stilen.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-53

Vid 2001 års Tokyo Auto Salon dök bilen upp igen med en röd respray med öppen dörr och de nu berömda röda T&E-strålkastarkåporna, ett utseende som avslutades under hela 2001 års D1GP-serie med tillägget av Craft Square sidospeglar och en förskjuten 17-tums /18-tums uppsättning AVS Model 5 hjul. Prestanda hanterades av en kombination av HKS-, Nismo- och ORC-motor- och drivlinaprodukter, medan fjädring och bromsning bestod av HKS coilovers och Swift-fjädrar, med en komplett JIC-justerbar armsats och Project Mu-bromsar.

I slutändan vann Taniguchi-san det första D1 Grand Prix professionella driving-mästerskapet i just den här bilen.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-55

Efter D1GP-vinsten 2001 drogs Silvia tillbaka från bananvändning och fungerade som en mer demo-orienterad bil för T&E, HKS, Yokohama Wheel (och på senare år Yashio Factory). Exteriören fick en gång över, med ny röd färg för att helt dölja den ursprungliga EV1-gulen. En mer aggressiv T&E Vertex Lang bodykit monterades också, medan uppdaterade 19-tums Yokohama AVS Model T6-hjul – 19×9,5-tum fram och 19×10,5-tum bak – fullbordade utseendet. Dessutom introducerades en uppsättning röda ögonlock på strålkastarna, en låg bagagerumsvinge och T&E-lysdioder.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-6

I äkta anpassad bilstil från början av 2000-talet var Silvia också utrustad med ett saxdörrsystem i Lamborghini-stil. Även om det inte längre har dessa dörrar, är arvet fortfarande på displayen på framskärmarna, ungefär som resten av färgen som lyfter fram de inblandade sponsorerna.

Se även  Renault retar den första modellen baserad på Geely-Volvo-plattformen
Speedhunters - Alec Pender - NOB15-33
Speedhunters - Alec Pender - NOB15-40

Med tanke på Taniguchi-sans långvariga samarbete med HKS kommer det inte som någon överraskning att hitta ett perfekt färdigt motorrum som är värd för en samling utmärkta HKS-delar. 2.1L stroker SR20DET har HKS 256- och 264-graderskamaxlar och förstärkta ventilfjädrar, och en HKS GTIII-RS turbo hängd från ett Yashio Factory avgasgrenrör. Det finns också ett HKS-intag och en stor HKS frontmonterad intercooler, plus ett T&E Legerfort-avgassystem i titan. Tändsystemet har nyligen ersatts med R35 spolpaket ovanpå en luftflödesuppgradering, båda med tillstånd av Yashio Factory.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-34

Resultatet är mycket friska 430 hästkrafter, som skickas till bakhjulen genom en kombination av en Nismo-förstärkt 6-växlad manuell låda, Nismo Coppermix-koppling och Nismo LSD.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-29
Speedhunters - Alec Pender - NOB15-28

Vägnärvaro uppnås genom låg åkhöjd och aggressiv negativ camber både fram och bak. S15 sitter på HKS Hipermax coilovers och Swift-fjädrar (10 kg fram, 7 kg bak), och fungerar tillsammans med Ikeya Formula-armar fram och bak. Bromskraften hanteras av en nästan överdriven Project Mu-bromsuppgradering med 6-kolvars bromsok framtill.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-23

Trots att den en gång var en tävlingsbil, är kabinen oklanderligt klar med Bride-gradationstyg från dörrkorten till baksätena, kompletterade med två svarta Bride Brix II-fåtöljer.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-12
Speedhunters - Alec Pender - NOB15-15

Det finns minimala prylar och mätare att hitta, snarare bara några smakfulla, inklusive en Nismo kombinationsmätare och en HKS EVC-S boostcontroller. Några av interiörens mest slående egenskaper är de små detaljerna – kolfiberlisterna på dörrhandtagen, de svarta och röda T&E golvmattorna och växelreglaget, den metalliska svarta nedre instrumentbrädan och den röda Vertex växlingsdekalen i stället för cigarettändaren . Naturligtvis kompletteras utseendet med en svart NOB-märkt Nardi-ratt.

Speedhunters - Alec Pender - NOB15-22

Stugan är en speciell plats. Det är enkelt, men ändå orienterat för förarnjutning.

Se även  Snabbaste 0-60 MPH produktionsbilar
Speedhunters - Alec Pender - NOB15-37

När Silvia såldes på auktion tidigare i år kommenterade Nobuteru Taniguchi den nya ägarens festliga inlägg. Hans ord? ”Tack för att du köpte den. Jag skulle bli glad om du kunde behålla den nuvarande stilen”. Efter att ha tillbringat en eftermiddag med denna ikoniska Nissan Silvia, hoppas jag verkligen att det också händer.

Alec Pender
Instagram: noplansco

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button