Nyheter

Daimler planerar 650 miljoner USD för laddning och vätgasnätverk för stora riggar

Daimler Truck North America tillkännagav ett joint venture på 650 miljoner dollar för att utveckla infrastruktur för laddning och vätgasbränsle för medeltunga och tunga kommersiella lastbilar.

Samriskföretaget, som kallas Greenlane, startades 2022 av Daimler, verktyget NextEra Energy Resources och investeringsföretaget BlackRock Alternatives. Man planerar att lägga till laddstationer och vätgasstationer längs ”olika fraktrutter”, längs kusterna och i Texas, med början på en plats i södra Kalifornien, enligt ett pressmeddelande från Daimler.

Den exakta platsen och öppningsdatumet kommer att avslöjas vid ett senare tillfälle, men det kanske inte är någon slump att företaget tillkännagav denna avsikt att ”gå vidare” med det nya projektet samma dag som senaten röstade för att blockera uppmuntran av fler elektriska lastbilar genom att upphäva strängare EPA-regler – och bara ett par dagar innan Kalifornien röstade för att anta sina egna regler för avancerade rena flottor till förmån för fler elektriska lastbilar.

Daimler erbjöd inga detaljer om antalet platser eller fördelningen mellan elbilsladdning och utmatning av vätgas, men det sa att det initiala fokuset kommer att ligga på elbilsladdning. Vätgasstationer kommer att följa, tillsammans med tillgång för lätta fordon till platserna, sade företaget.

Rendering av den föreslagna Daimler Trucks Greenlane laddnings- och vätgasfyllningsplats.

Vissa laddnings- och/eller vätgasanläggningar kommer att samlokaliseras med befintlig infrastruktur, medan andra kommer att vara nybyggnation. Daimler utvecklar också ”en skräddarsydd plattform för bokning av kommersiella fordon” för användare.

Observera att Mercedes-Benz tidigt i år tillkännagav sitt eget laddningsnätverk för personbilar och lätta lastbilar. Men med splittringen av Mercedes Cars och Daimler Trucks är dessa helt separata affärsföretag.

Se även  Nissan förgyller ägandet av Ariya och Leaf EV med dessa förmåner

Men Daimler Trucks har redan tagit några viktiga steg mot ett laddningsnätverk för lastbilar. Med formaliseringen av Megawatt Charging Standard (MCS) förra året rullade den ut en av de första megawatt-kapabla laddstationerna som använder MCS-kontakten, nära sitt nordamerikanska huvudkontor i Portland.

Att förbereda stationen för den laddningsnivån var ett tidigt test för vad laddningsstationer över hela landet kommer att behöva förbereda sig för. Om till exempel 10 elektriska tunga lastbilar laddade med en megawatt vid en laddstation för stor lastbil, är den totala belastningen densamma som en stor industrianläggning.

Rendering av den föreslagna Daimler Trucks Greenlane laddnings- och vätgasfyllningsplats.

Rendering av den föreslagna Daimler Trucks Greenlane laddnings- och vätgasfyllningsplats.

Tesla förväntas dock inte använda MCS-kontakten utan väljer istället sin egen V4 Supercharger-standard. Tesla Semi-produktion startade i slutet av 2022, men företaget föreställer sig inte ett storskaligt offentligt laddningsnätverk som Supercharger-nätverket som förblir ett trumfkort för Teslas personbilsverksamhet.

Verktyg, företag och andra intressenter förenade sig 2020 för att skapa en elektrisk motorväg på västkusten för kommersiella lastbilar, så det kommer att bli intressant att se om denna ansträngning går parallellt med det eller fungerar i tandem. Kommer elbilsoperatörer som reser genom Kalifornien, Oregon och Washington snart att ha flera laddningsalternativ där inga för närvarande finns?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button