Reviews

Cupra Formentor recension 2023 | Auto Express

Formentor är där varumärket Cupra och dess stamtatueringslogotyp kommer till sin rätt. Den är snygg, snygg, sportig och mycket välutrustad, för att inte tala om praktisk nog för en familj. Den utmärkta körupplevelsen kompletteras av ett brett utbud av motorer, medan plug-in-hybridmodellerna är ett övertygande fall för affärsanvändare.

Det är inte perfekt – instegsmodellerna känns lite i strid med märkets sportiga etos och en del av interiördetaljerna är kanske inte i nivå, men Cupra Formentor coupe-SUV lyckas vara en önskvärd och premiumprodukt, och det är värt en plats på din kortlista om du också tittar på bilar som Mercedes GLA, BMW X2 eller Peugeot 408.

Om Cupra Formentor

Cupra Formentor är den första modellen som är exklusiv för det spanska spin-off-märket, snarare än att vara en upphettad version av en befintlig SEAT. Det är Cupras första språngbräda till att ha sin egen identitet, men Formentor är fortfarande starkt influerad av andra SEAT-modeller – och det större Volkswagen Group-imperiet.

Det är inte dåligt för det mesta, eftersom vi gillar de senaste SEAT Leon och Volkswagen Golf. Vår kritik av Leon är att den inte är särskilt spännande att titta på och inte har en massiv känga, men Formentor vänder sig till båda dessa med coola kopparstylingtouch och en större SUV-liknande kaross.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Långtidstester
Vägprover

Formentor går mellan Cupra Leon och Cupra Ateca, och vi skulle hävda att dess eleganta utseende passar det X-formade Cupra-märket bättre än det fyrkantiga Ateca. Som nämnts ovan kommer nyckelrivaler från exklusiva tillverkare som Mercedes GLA, Audi Q2 och BMW X2, såväl som några andra coupé-SUV:ar som nyligen lanserades som Peugeot 408 och Renault Arakana. Alla handlar hårt på sina individuella trottoarmål, så Formentor kommer att få ner sitt arbete med att locka kunder bort från dessa etablerade märken.

Medan Cupra Ateca bara levereras med en spetsig bensinmotor, är Formentor-motorsortimentet mycket bredare. Det finns inga dieslar, men den ranger-toppande 2,0-liters bensinmotorn på 306 hk får sällskap av två laddhybrider, ytterligare två 2,0-liters bensin och till och med en 1,5-liters bensin på ingångsnivå. Det betyder att utgångspriset är mycket lägre än Cupra Ateca, men vi undrar om ingångspunkten på 148 hk späder på Cupras varumärke och positionering lite.

Du kanske ser det som en prisvärd väg in i Cupra-ägandet, och alla är fantastiska att köra och erbjuder åtminstone anständig prestanda. Det finns mycket att gilla även inuti, med en digital instrumentpanel och en 12-tums navigeringsskärm som är standard. Faktum är att standardutrustningen är väldigt generös, där alla bilar får adaptiv farthållare, LED-ljus runtom och helljusassistans, plus trådlös Apple CarPlay och Android Auto.

Med en mycket lägre taklinje än Ateca kan Formentor inte matcha den bilen för takhöjd eller bagageutrymme. Formentor är dock ganska lång, så det är fortfarande en praktisk bil med hyfsat utrymme bak och upp till 450 liter lastutrymme, om du väljer rätt löparutrustning.

För en alternativ recension av Cupra Formentor, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  Ny Vauxhall Vivaro-e Hydrogen 2022 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button