Luxury car

Chrysler Airflow namn, design, kommer inte att överföras till produktion EV

Chrysler Airflow-konceptet är kanske inte längre mallen för märkets första produktions-EV.

Chryslers första EV kommer fortfarande att vara en tvåradig crossover som Airflow-konceptet, men med ett annat namn och stil som svar på direktiv från VD Christine Feuell, enligt en ny Motor Trend-rapport.

Airflow-konceptet visades för första gången på 2022 CES, med en uppdaterad version som visades på 2022 års bilmässa i New York senare samma år. En patentansökan för designen dök upp 2022 också, men sedan dess verkar det som att Chrysler har gått i en annan riktning.

Chrysler Airflow koncept

Chrysler Airflow koncept

Feuell, som tog över som chef för Chrysler 2021, ville att produktionsmodellen skulle gå i en annan riktning än Airflow-konceptet, stilmässigt, sa Stellantis designchef Ralph Gilles i en intervju med Motor Trend. Feuell berättade för tidningen att den reviderade designen fungerade bra på kundkliniker som hölls i Los Angeles tidigare i år, och tillade att produktionscrossovern behåller en del av konceptets estetik, men med en mer modern övergripande design.

En annan moderniserande känsla är att Airflow-namnet har sjunkit till, som har sitt ursprung i Chryslers revolutionerande aerodynamiska modeller från 1930-talet. Enligt Motor Trend tittar Chrysler på en kortlista med alternativa namn, inklusive några nya och några återvunna äldre namn. Ett nytt namn är enligt uppgift mer troligt när Chrysler går för att återuppfinna sig själv, men Feuell sa till Motor Trend att en alfanumerisk kombination är ute, och den elektriska crossovern kommer inte att ta Chrysler 300-namnet från den snart utgående sedanen.

Airflow-konceptet byggdes av RU-plattformen som ligger till grund för Chrysler Pacifica-minivanen, men Motor Trend rapporterar att den elektriska crossovern kommer att använda STLA Large-plattformen, en av fyra dedikerade EV-arkitekturer som ska användas i kommande Stellantis elektriska modeller. Det var alltid troligt att Chryslers EV skulle använda en av de nya dedikerade arkitekturerna snarare än en överföringsplattform som delas med förbränningsmodeller.

Chrysler planerar enligt uppgift att erbjuda versioner med både 400-volts och 800-volts elektriska system för snabbladdning, såväl som standard- och långdistansbatterialternativ, varvid det senare är inriktat på upp till 400 miles räckvidd. Förvänta dig en mängd tekniska funktioner som liknar det som Chrysler förhandsvisade vid 2023 CES också, inklusive ett infotainmentsystem som ”lär sig” ägarens preferenser och ett nivå 3 förarassistanssystem.

Den elektriska crossovern är fortfarande planerad att lanseras 2025 och kommer enligt uppgift följas av en större treradig modell. Enligt en rapport från 2022 är en Chrysler elektrisk sedan också på gång, men den kommer inte förrän 2028.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button