Electric car

Chevrolet Silverado EV Work Truck bogsering, nyttolast bekräftad

General Motors släppte på måndagen uppdaterade bogserings- och nyttolastsiffror för 2024 Chevrolet Silverado EV WT (arbetsbil), och bekräftade ett högre än väntat baspris för den flottorienterade modellen.

Enligt de uppdaterade specifikationerna kommer Silverado EV WT att producera 510 hk och 615 lb-ft vridmoment, vilket ger den en maximal dragkapacitet på 10 000 pund och en maximal nyttolastkapacitet på 1 440 pund. Dessa siffror är närmare den avancerade RST-modellen – som också uppskattas till 10 000 pounds dragkapacitet, med 1 300 pounds av nyttolastkapacitet – än vad man ursprungligen trodde.

GM sa att de också skulle släppa en flottamodell med upp till 20 000 pund dragkapacitet, uppnådd med ett extra dragpaket, vid något framtida datum.

2024 Chevrolet Silverado EV WT

Uppdateringen kommer några veckor efter att GM tillkännagav en räckvidd på 450 mil för Silverado EV WT. Biltillverkaren hade nämnt en räckvidd på 400 mil när Silverado EV först visades vid 2022 CES, men hävdade att ytterligare räckvidd låstes upp genom efterföljande tester. Siffran på 450 mil är dock bara en uppskattning, med fullständig EPA-testning för att komma närmare lastbilens försäljningsdatum.

Det datumet bör komma senare i år, med WT-modeller som först kommer från linjen på Factory Zero i Hamtramck, Michigan. I framtiden kommer Silverado EV att hämtas från GM:s Orion Assembly-fabrik, som för närvarande bygger Chevy Bolt EV och Bolt EUV, men som får nya uppdrag att bygga Silverado EV och dess GMC Sierra EV-syskon.

Men medan GM initialt nämnde ett baspris på $39 900, kommer de första Silverado EV-modellerna att prissättas mycket högre. Produktionen kommer att börja med 450 mils version, följt av en 350 mil version, av WT-flottans modell prissatt till $79,800 respektive $74,800. WT-modellerna utan krusiduller verkade mest sannolikt att få det lägre baspriset, men att höja priserna är i linje med konkurrenten Ford, som har höjt priset på sin F-150 Lightning flera gånger. Lightning Pro-flottans modell börjar nu cirka $60 000.

Den första Silverado EV-varianten riktad till enskilda konsumenter kommer att följa WT-modellerna hösten 2023. Det kommer att vara en RST First Edition med en räckvidd på 400 mil och 105 000 $ baspris. En Trail Boss terrängmodell och ytterligare WT-varianter kommer att följa under kalenderåret 2024.

Vid den tiden kommer Chevy sannolikt också att möta konkurrens från 2025 års Ram 1500 REV. Ram siktar på 500 mils räckvidd med ett massivt 229-kWh batteripaket, och har lovat en arbetsinriktad Tradesman-modell som kommer att vara tillgänglig för såväl detaljhandels- som flottkunder, även om det stora batteriet kanske inte är tillgängligt på den modellen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button