Nyheter

Caterham Project V lättvikts elektrisk sportbil avslöjad

Caterham är ute efter att bevisa att elfordon inte behöver vara tyngre än sina bensindrivna motsvarigheter med en kvav elektrisk sportbil med kodnamnet Project V.

Caterham är mest känt för sina lätta banbilar baserade på den ursprungliga Lotus Seven-designen. Företagets etik är förarfokuserad, lätt och rolig att köra, och detta är i högsta grad målet för Project V.

Bilen är för närvarande under utveckling med en målvikt på mindre än 2 624 pund. Som jämförelse väger Lotus Evija hyperbil, en av de lättaste elbilarna i produktion, mer än 3 700 pund, även om den också har en rekordstor effekt på 2 011 hk.

Bekräftade specifikationer för Project V inkluderar en 268-hk elmotor på bakaxeln och ett 55-kWh batteri i golvet. Kombinationen, enligt Caterham, är bra för 0-62 mph acceleration på mindre än 4,5 sekunder, en topphastighet på 143 mph och en räckvidd på 249 miles på den generösa WLTP-testcykeln som används utomlands. Detta bör fortfarande komma in över 200 miles när det mäts på EPA-cykeln. Med en DC-snabbladdare kan batteriet laddas från 20-80 % på cirka 15 minuter.

Det relativt lilla batteriet hjälper till att hålla vikten nere, liksom en monocoque- och kompositkaross i kolfiber i stil med en coupé. Karossen skrevs av Caterhams nya designchef, Anthony Jannarelly, designern bakom den lika kvava Jannarelly Design-1 sportbilen.

Project V har också dubbla triangelfjädring med justerbar geometri i båda ändar, plus elektrisk servostyrning, Michelin Pilot Sport 4S-däck (19-tums fram och 20-tums bak), och ett högpresterande bromspaket.

För interiören valdes praktiskt taget varje föremål ut på grundval av att det behövdes för att bibehålla lätthet och optimera förarens engagemang. Resultatet är en avskalad design med 2+1 sittarrangemang som standard och 2+2 tillgängliga.

Project V beräknas anlända i slutet av 2025 eller tidigt året därpå, och Caterham har redan tillkännagivit en riktad prislapp på mindre än 80 000 brittiska pund (ungefär 103 650 $).

Företaget kommer att presentera bilen på veckans 2023 Goodwood Festival of Speed ​​i Storbritannien, där den också kommer att visa ett par elektriska Seven-prototyper. Caterham har tidigare sagt att en elektrisk Seven kommer att nå produktion först efter Project V. En del av anledningen är att nuvarande EV-teknik fortfarande är för tung för en bil som Seven, enligt företaget.

”Vi är hedrade över att kunna presentera två nya fordon från Caterham på Goodwood Festival of Speed,” Kazuho Takahashi, VD för Caterhams moderbolag VT Holdings. ”De nya modellerna är ett resultat av en kompromisslös sammanslagning av två till synes motstridiga krav: att behålla Caterhams värderingar som aldrig får förändras, samtidigt som de utvecklas för att möta kundernas förändrade krav, såsom övergången till elektrisk.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button