Nyheter

Caterham Project V-konceptet förhandsgranskar lätt elektrisk sportbil

Caterham avslöjade på torsdagen en EV som håller fast vid den lätta och magra formeln som vissa kanske säger är en del av vad som definierar en sportbil.

I elbilarnas tid är det allvarliga utmaningar, och vi har inte sett en elektrisk sportbil som är riktigt lätt och inte har ett superbilspris sedan den ursprungliga Tesla Roadster.

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Gå in i Caterhams Project V, som mäter 167,5 tum lång – ungefär en fot längre än Mazda MX-5 Miata eller Tesla Roadster. Den är 74,5 tum bred och åker på en 101,6-tums hjulbas. Men framför allt är dess 48,3-tums totalhöjd kanske mest anmärkningsvärt, i denna tid av utmanande skateboard-plattforms-proportioner. Baserat på layoutillustrationen från Caterham har den delat upp batteriet i två sektioner – en precis framför passagerarcellen, en precis bakom den, men båda inom axlarna.

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham siktar på en vikt på drygt 2 600 pund för projektet. Ett batteripaket på bara 55 kwh och nyligen ökade energitätheter gjorde det åtminstone möjligt på ritbordet.

Den bakhjulsdrivna sportbilen kommer att ha bara en 200-kw elmotor monterad på bakaxeln. Konceptet körs på en fjädring med dubbla skenben, fram och bak, och använder Michelin Pilot Sport 4S-däck med förskjuten bredd som är vinklade bakåt. Den brittiska sportbilstillverkaren planerar ett chassi av kolfiber och aluminium, plus kompositkaross.

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Genom att hålla bilen lätt kommer det som ses som blygsam kraft idag att vara mycket att flytta snabbt. Caterham räknar med en 0-62 mph-tid på mindre än 4,5 sekunder och en toppfart runt 143 mph. Samtidigt kommer den blygsamma massan att hjälpa till med räckvidden för den här sportbilen också – med en målinriktad 249 miles WLTP, som kan vara runt 200 miles för de av oss som går efter EPA-cykeln.

Se även  2023 BMW iX5 Prototype First Drive Review: Framtiden är inte (batteri) elektrisk

Caterham siktar på en laddning på 20–80 % på 15 minuter, på en 150-kw DC snabbladdare. Det är en annan aspekt där det lönar sig att hålla batteriet litet, utan krav på att leta efter 350-kw eller 400-kw laddare med högsta effekt för ett snabbt roadtrip-stopp.

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Bilen gör det enkelt även med sittplatser, med 2+1 sittplatser som standard och 2+2 som tillval. Det hjälper till att ge mer komfort och göra det ena bakre läget användbart, och företaget säger att det utnyttjar förpackningsfördelarna med en elbil. Framtill är gränssnittet förarfokuserat och enkelt. Caterham lovar smarttelefonspegling – vilket för de flesta shoppare betyder Apple CarPlay och Android Auto.

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Om allt detta låter som mycket mer detaljer än en konceptbil behöver, beror det på att Caterham betonar att det är mycket mer än ett koncept – kanske på samma sätt som Porsche har sett sina Mission E- och Mission X-koncept. Fullständiga konstruktions- och tillverkningsförbarhetsanalyser genomfördes under utvecklingsprocessen, och om bitarna landar rätt kan en produktionsmodell komma i slutet av 2025 eller början av 2026, enligt företaget.

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

Caterham Project V koncept elektrisk sportbil

EV skulle vara en global modell, enligt Caterham. Den skulle vilja sälja produktionsversionen i USA, sa den till Biltips Reports, men separata krocktestgodkännanden skulle komma senare än så för marknaden.

Den elektriska coupén skulle inte ersätta nischmärkets signatur Seven utan komplettera den, sa Caterham Cars VD Bob Lashley i ett släpp om bilen inför sin torsdagsdebut på Goodwood Festival of Speed.

Se även  Racingteknik kan föra in effektiva in-wheel-motorer till fler elbilar

Caterham är redan tillräckligt djupt in i projektet för att ha ett riktpris för det också: 80 000 brittiska pund (cirka 103 900 dollar i dagens kurs).

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button