Electric car

Canoo levererar NASA Artemis-skyttlar, breddar DoD-batteriprojektet

EV startup Canoo denna vecka tillkännagav leverans av fordon för NASA, och expansion av ett batteri-utvecklingsprojekt med US Department of Defense (DoD), men gav inga uppdateringar produktionen av kundfordon.

De tre elbilar från Canoo som levereras till NASA:s Kennedy Space Center i Florida, kallade Crew Transportation Vehicles (CTVs), kommer att användas för att transportera astronauter till startramperna för Artemis-uppdrag, enligt ett pressmeddelande från Canoo. Artemis-programmet syftar till att föra människor tillbaka till månen för första gången sedan 1972.

Ser oförändrad ut på utsidan från Canoos livsstilsfordon, kan CTV:erna bära fullt lämpade astronauter, flygsupportpersonal och relaterad utrustning, enligt Canoo. Räckviddsångest kommer inte att vara ett problem, eftersom resan till startrampen är bara nio miles.

Canoo Crew Transportation Vehicle för NASA Artemis-programmet

Canoo tillkännagav också tidigare i veckan en utvidgning av ett tidigare tillkännagivit partnerskap med DoD. Efter testning av Canoos batteriteknik av DoD:s Defense Innovation Unit (DIU), sa Canoo att de hade levererat ”ett tekniskt avancerat batteripaket” för militära applikationer, enligt en separat release, som kommer att ”sätta scenen för standardisering av energitäta litiumbatterier för den amerikanska flottan.”

Även om inga ytterligare detaljer avslöjades om militärpaketet, är Canoos batteri för sina potentiella civila modeller ett strukturpaket, som innehåller celler och moduler, omarbetat under Pete Savagian, tidigare GM EV1-chefsingenjör, som nu inte längre är med Canoo. Startupen meddelade redan 2021 att Lifestyle Vehicle och andra kommer att få Panasonic cylindriska celler.

Canoo planerar att bygga sina fordon i Arkansas först, sedan Oklahoma, utan några planer på den utländska kontraktstillverkningen som det ursprungligen övervägdes. Batterimoduler kommer att tillverkas i Oklahoma, vid en anläggning som främst drivs av vind- och vattenkällor från Grand River Dam Authority i delstaten, säger startupen.

Det här är inte de första statliga projekten från företaget. Det levererade förra året en prototyp Light Tactical Vehicle (LTV) till den amerikanska armén.

Walmart beställde 4 500 elbilar från Canoo 2022, och vid den tiden såg det ut som att takten att nå produktion och uppskalning kunde accelerera. Sedan dess verkar startupen dock arbeta med optimism. I sin senaste kvartalsuppdatering föreslog Canoo att det fortfarande skulle kunna lämna 2023 med en körhastighet på 20 000 fordon – även om ekonomin verkar tunn.

Länge borta är prenumerationsplanen för personligt bruk som Canoo ursprungligen planerade verksamheten runt.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button