Reviews

BYD Atto 3 recension 2023

Om du inte bryr dig om vilket märke din bil bär och kan stå ut med en gimmick eller två, finns det mycket att tycka om med BYD Atto 3. Den är raffinerad, bekväm och har en välbyggd interiör som är sprängfylld av teknik och udda. element, och erbjuder en avvikelse från de dystra helsvarta hytterna många andra elektriska stadsjeepar håller fast vid.

Atto 3 är kanske inte så polerad på vissa områden som vi skulle vilja, och namnet ”Bygg dina drömmar” som är stämplat på baksidan är förmodligen inte en av funktionerna som köpare kommer att vara snabba att visa upp. Men om du är ute efter en familjebil borde BYD vara på din radar.

Vårt val: BYD Atto 3 Comfort

Om BYD Atto 3

Du skulle bli förlåten om du inte vet mycket, eller faktiskt någonting, om varumärket BYD – eller ”Build Your Dreams”, för att använda dess fullständiga namn. Dess moderbolag grundades 1995 och BYD Auto etablerades 2003. Till skillnad från andra märken har BYD alltid producerat sina egna bilar, även om vissa har haft mycket liknande utseende som befintliga modeller från andra tillverkare.

Snabb tillväxt har gjort att BYD blivit en av Kinas ”fyra stora” biltillverkare, och det var landets mest sålda bilmärke under första kvartalet 2023. Atto 3 är BYD:s första modell som finns att beställa i Storbritannien, men den är redan bekräftade att Dolphin-familjens halvkombi och Seal sedan – även de helt eldrivna bilar – kommer att landa på brittiska stränder mycket snart.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Vägprover

Atto 3 använder BYD:s senaste skräddarsydda EV-underlag, kallad e-Platform 3.0. Denna uppställning kan stödja fram-, bak- och fyrhjulsdrift, tillsammans med upp till 800V el för ultrasnabb laddning. I fallet med Atto 3 får du dock mer konventionella laddningshastigheter och en enda motor som endast driver framhjulen. Men SUV:n använder BYD:s egen ”blade” batteridesign, som är integrerad i bilens struktur och påstås spara vikt och utrymme.

Batteriet på 60,5 kWh i alla Atto 3:or som säljs i Storbritannien är bra för en påstådd räckvidd på 260 miles – bara blyg för sin nyckelkonkurrent, Kia Niro EV, som vi ställde head-to-head mot BYD. Den billigare men mycket mer konventionella MG ZS EV är en annan direkt konkurrent, som erbjuder lite mer räckvidd och bagageutrymme, medan den inkommande helt nya Hyundai Kona Electric säkerligen kommer att ge Atto 3 en kör för pengarna.

På tal om det, med priser som börjar från nära 36 500 pund och stiger till 39 000 pund för en toppmodell, måste Atto 3 också kämpa med elektriska familje-SUV:ar som Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq iV.

Det finns inga alternativ för köpare att välja mellan, bara fem färgfärger och tre trimnivåer som kallas Active, Comfort och Design, med mycket få skillnader mellan dem. Standardsatsen på alla modeller inkluderar LED-strålkastare och en bakljusbar, tvåzons klimatkontroll, 18-tums lättmetallfälgar, laddning av fordon till nätet, en stereo med åtta högtalare, ett luftreningssystem, rytmreaktiv omgivningsbelysning , panoramatak, nyckelfri ingång och start, elektriska framsäten med konstläderklädsel och en roterande central pekskärm med Apple CarPlay och Android Auto-anslutning. Det är en 12,8-tumsskärm i Active och Comfort-modeller och 15,6 tum i toppspecifika versioner.

Vanliga frågor

BYD Atto 3 är en bekväm och raffinerad elektrisk SUV fullspäckad med utmärkt teknik, såväl som några knep som vi fruktar kan avskräcka vissa potentiella köpare.

Under vår egen testning av Atto 3 på vägar i Storbritannien gav den tillbaka 3,5 miles per kilowattimme, vilket motsvarar en verklig räckvidd på 212 miles – 18 procent mindre än BYD:s 260 miles officiella påstående.

BYD Atto 3 fick Euro NCAP:s maximala femstjärniga krocksäkerhetsbetyg 2022, delvis tack vare den autonoma nödbromsen (AEB), körfältsassistans och döda vinkeln som standard.

Fyra butiker hos befintliga franchise-kedjor i Milton Keynes, Birmingham, Stockport och Glasgow säljer för närvarande Atto 3, men BYD hoppas ha 20 till 25 återförsäljare på plats över hela Storbritannien i slutet av 2023.

För en alternativ recension av BYD Atto 3, besök vår systersida drivingelectric.com…

Se även  Ny Citroen C5 Aircross 2022 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button