Feature

BugRod: The Beetle That Come Back

Detta är en berättelse om historia, drömmar och idéer, försumlighet, tillfälligheter och uppståndelse. Det här är en historia om en Volkswagen Beetle ’66 som dök upp igen efter mer än 50 år lever ett eget liv. Historien börjar på vår lilla, oberoende bilverkstad i Alberta, Kanada.

Bowest Motors har ett 65-årigt arv i Bowness-gemenskapen. Under den tiden har Bowest varit många saker förutom en stadsverkstad, inklusive att vara en VW-återförsäljare på 1960-talet. Idag äger jag Bowest Motors, tillsammans med dess systerbolag, Rusty Speedwerks, som bygger engångspatinatullar. Det är genom RSW som ’BugRod’ kom till liv.

I november 2020 fick jag ett samtal från min vän Dominique. ”Les, kolla in den här skalbaggen till salu… titta på dörren!” Det finns, tydligt att se – den handmålade skylten på ’Bowest Volkswagen’. Detta var en original bil från butiken.

Dagen efter var jag på väg till lantbrukssamhället Vulcan för att hämta den övergivna VW:n från dess långvariga viloplats på en bondes åker. Jag kunde ha köpt hur många andra skalbaggar som helst i bättre skick för mindre än vad jag betalade för den här, men jag hade av misstag sagt till bonden att jag var från Bowest Motors och från det ögonblicket fanns det ingen ytterligare förhandling om priset. Volkswagen lastades på vår bilsläp med en traktor, och jag tog med den tillbaka till stan, inte så säker på vad jag skulle göra med den. Jag var bara tvungen att ha den.

Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6507

Skalbaggen var i mycket dålig form. Den övre halvan hade ganska fin patina, men golven var genomrostade och det fanns ingen motor eller transmission. Det fanns dock en Chevy S10-axel baktill och en beslagtagen 305ci V8 med ett hål i blocket och en 3-växlad GM-växellåda som satt löst i huven. Den ursprungliga brandväggen hade klippts ut, passagerarsätet skjutits tillbaka till runt B-stolpen, och det var en skissartad brandvägg/överföringstunnel som stack in i kabinen där du ursprungligen skulle sitta. Anmärkningsvärt nog hade den som hade planerat att bygga denna elaka maskin – tack och lov – bestämt sig för att behålla de ursprungliga ”Bowest Motors”-logotyperna målade på förardörren, stänkskärmen och bakre motorkåpan.

Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6405

Som det brukar gå i den skräddarsydda bilvärlden börjar intressanta möjligheter att dyka upp när man väl har fått besked om att du har ett nytt projekt på gång. Några månader senare kom ett snyggt chassi som redan modifierats med sänkbar balk och bakaxel, fyrhjuliga skivbromsar och transmission till försäljning. Eftersom de var mest passionerade för japanska veteranbilar (inte luftkylda VW-bilar), började hela Rusty Speedwerks-besättningen drömma om vilken typ av japansk vätskekyld motor som skulle passa baktill. Det naturliga valet är naturligtvis ett Subaru-kraftverk, men det fanns redan ett antal på liknande sätt utbytta skalbaggar i stan.

Se även  Det smarta sättet att bygga en R34 GT-R
Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6437

Ett kort tag funderade vi även på att behålla den främre byteslayouten och slänga in en LS-motor. Det senaste LS-bytet vi gjorde (Fargo Farm Truck) visade sig vara väldigt roligt att köra och teamet hade redan erfarenheten av att bygga ett turbo LS-projekt. Den japanska uppmaningen var dock stark.

Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6536

1NZ-FE är en blygsam liten fyrcylindrig arbetshäst på 1,5 liter och 105 hk som finns i flera små bilar i Toyotas sortiment, framför allt i Nordamerika, Yaris. Yaris ses inte som en sportig eller rolig bil, men 1NZ används flitigt över hela världen, och i många andra länder (Jamaica, Thailand, Sydafrika) byter man ut dessa motorer till allt. I vissa fall får de hyfsad kraft med forcerad induktion. TRD, HKS och Trust/GReddy hade turbokits för denna motor, och Blitz erbjöd en kompressor.

Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6464 (1)

Med tanke på att den luftkylda fabriksmotorn som kom i Beetle 1966 hade 50 hk (en enorm ökning med 25 % från året innan), skulle teamet göra dubbelt så många hästkrafter som lager utan att ens modifiera 1NZ. Utöver det är Toyotas motor faktiskt cirka 50 pund lättare än den ursprungliga VW-motorn. Även om vi inte kan vara säkra, kan detta mycket väl vara den första 1NZ-FE-bytta skalbaggen.

Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6509

Ett snabbt samtal till folket på Kennedy Engineering bekräftade att de kunde skicka ut en adapterplatta och svänghjul för att koppla Toyota-motorn till VW-växellådan. Nu fanns det en plan – karossen, ett chassi och ett kraftverk. Att få allt att fungera tillsammans var de närmaste månadernas utmaning.

Att ta en motor som ursprungligen designades för en FWD-applikation och sätta den bakåt, inline på baksidan av bilen, innebar att anpassade grenrör skulle behövas. Med tanke på stingerpipes på kalifornisk hot rod Beetle och symmetrin hos inline-fyran, bestämde teamet att matchande insugs- och avgasgrenrör som sticker rakt ut på baksidan skulle vara rätt passform. 90-graderssvängarna i grenrören är inte den mest effektiva designen, men effekten fungerar för den här bilen. Avslutade med en SuperTrapp-ljuddämpare och ett överdimensionerat K&N-filter var vi bra att gå.

Se även  Square Engine, Round Car: A Backwards, Bonkers VW Beetle
Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6523

Eftersom den BugRod var inte planerat som en höghästkraftig konstruktion, teamet valde att behålla Toyotas fabriksmotorstyrningssystem. I efterhand hade det dock varit lättare att installera en Haltech, eftersom att spåra alla ledningar och ta bort allt onödigt visade sig vara ett enormt jobb.

Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6483

Rusty Speedwerks är känt för sina patina restomodbyggen med fokus på råttspö och vintage japanska konstruktioner – inte så mycket traditionella skalbaggar. Så vi bestämde oss för att ge bilen ett litet råttspö, japansk och klassisk muskelbilsbehandling med lite fenderfri kalifornisk ”Volksrod”-stil för god skull. Med sina breda steelies insvept i klassiska Cooper Cobra-däck med vit bokstav, BugRod är precis hemma på bilträffar bredvid klassiska Camaros och Chevelles.

Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6389
Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6476

Teamet är nöjda med hur bilen blev, även om vi definitivt har lyckats uppröra några Volkswagen-purister. Vi är de enda på VW meets som har blandat ihop genrerna så mycket att traditionalisterna helt enkelt inte förstår vad som händer med bilen. Det är roligt att lyssna på folk som försöker ta reda på vilken motor det är – vi har hört det Allt. Det är inte den snabbaste buggen i stan, men den är rolig att köra och vänder sig vart den än går.

Speedhunters-Max-Krewiak-C12A6461

Nu till det sista kapitlet; de BugRod skickas tillbaka ut i världen för nya äventyr. Kanske kommer den tillbaka till butiken om ytterligare 50 år med fler berättelser inristade i sin patina.

Les Tuck
Instagram: rustyspeedwerks
Webbplats: rswcustoms.com

Foton av Max Krewiak
Webbplats: maxkrewiak.com

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button