Nyheter

Bugatti Type 32 ”Tank” fyller 100 år

Bugatti firar 100-årsjubileet för Type 32 ”Tank”, en av de mest utmärkande racerbilarna från biltillverkarens guldålder.

Tanken fick sitt namn från sin ovanliga form, som kontrasterade det smidiga utseendet hos andra Bugatti-bilar från förkrigstiden, såväl som dess exponerade nitar och bultar. Även om den fick smeknamnet för trasslande bandgående militärfordon, var tankens design inspirerad av flygplansvingar och avsedd att förbättra aerodynamisk prestanda, enligt Bugatti.

Bugatti använde Type 30 som utgångspunkt och inkluderade den bilens 2,0-liters inline-8-motor, som producerade cirka 88 hk och drev bakhjulen genom en 3-växlad manuell växellåda. Men hjulbasen förkortades och spåret smalnade av för att passa den nya kroppsformen.

Bortsett från stylingen hade tanken några mekaniska funktioner som ansågs vara innovativa på dagen, inklusive ett underliggande chassi och främre hydrauliska bromsar. Fyra produktionsbilar byggdes plus en prototyp.

Bugatti typ 32

Tanken gjorde sin racingdebut den 2 juli 1923 vid franska Grand Prix, som hölls i staden Tours i Loiredalen samma år. Bugatti deltog i alla fyra produktionsbilarna i loppet, som bestod av 35 varv runt en 14,1 mil lång rundbana bestående av allmänna vägar. Den bästa avslutningen av en tankförare var av fransmannen Ernest Friderich, som placerade sig på tredje plats. Han fullföljde loppet på sju timmar och 22,4 sekunder, med en medelhastighet på strax under 70 mph.

1923 års franska Grand Prix var Type 32:ans enda race, eftersom Bugatti snabbt skiftade fokus till utvecklingen av Type 35. Men tankens smeknamn skulle leva vidare med Bugatti Type 57G, som vann 1937 24 Hours of Le Mans, också som 1936 års franska Grand Prix.

Se även  Lexus elektrisk 3-radig SUV kan kallas en TZ

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button